Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

CP+B vänder röda siffror till svarta

Publicerad: 3 September 2014, 09:27

Anders Davidsson.

Foto: CP+B.

UPPDATERAD CP+B har haft full fart under 2013 och resultat efter finansiella poster har gått från minus cirka 3,9 miljoner kronor under 2012 till ett positivt resultat på drygt 4,3 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Gustav MartnerAnders DavidssonCP+BSCAStena Line

Nettoomsättningen har dock inte ökat särskilt mycket under det gångna året, utan går från 55,3 miljoner kronor till drygt 56 miljoner kronor.

CP+B genomförde ett omfattande åtgärdsprogram i slutet av 2012, vilket har haft en positiv effekt på resultatutvecklingen under 2013.

Gustav Martner lämnade över vd-skapet till Anders Davidsson under våren  samtidigt som CP+B genomförde en organisationsförändring med bland annat  nya avdelningschefer.

Byrån menar att det gånga året har präglats av "stor framgång i kundanskaffning, stabilitet i befintliga kundrelationer och god vinstmarginal över hela kalenderåret."

CP+B vann bland annat ett av sina största konton någonsin – SCA Hygiene Products i början av året - byrån fick ett globalt uppdrag för varumärket Tork.

CP+B har även utsetts till Stena Lines huvudbyrå och byrån har också vunnit kunder som Frölunda Hockey, Polestar och Business Region Göteborg.

Storkunden Scandinavian Airlines valde visserligen att centralisera sin marknadsfunktion i slutet av året och lämnade CP+B, men i årsredovisningen menar man att: "...Kombinationen av nya kunder samt fortsatt och växande engagemang i befintliga kunder, som till exempel Sony Mobile och Scania, bedöms kompensera för bortfallet..."

CP+B har öppnat ett kontor Danmark och hade tre heltidsanställda vid slutet av 2013  med bland annat Sony Mobile som kund.

Byrån har även dragit igång ett samarbete med den norska byrån Superblaise för att ytterligare stärka sin ställning i Norden.

Av årsredovisningen framgår också att byrån har blivit huvudbyrå åt SR och även Resfeber.se efter räkenskapsårets slut samt att Sony Mobile och Scania har tecknat nya avtal med byrån.

CP+B hade 45 anställda i genomsnitt under 2013, vilket kan jämföras med 56 personer under 2012.

Ledningsgruppen består idag av hälften män och hälften kvinnor.

Byrån driver alltjämt sitt mångfaldsarbete och har också lämnat ett bidrag till KOMMs nya Framtidsstipendium, enligt årsredovisningen.

CP+B delar ut nära 3,4 miljoner kronor till aktieägarna –Crispin Porter & Boguski i USA är moderbolag.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.