Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Crispin Porter + Bogusky årets reklambyrå

Publicerad: 19 januari 2009, 12:33

Nu råder det knappast någon tvekan längre. Crispin Porter + Bogusky var Årets reklambyrå 2008. Byrån har redan fått utnämningen i Adweek och Creativity. Och nu har Advertising Age satt CP+B överst på prispallen.


Ämnen i artikeln:

Crispin Porter + Bogusky

CP+B med kontor i Miami och Boulder i Colorado berör alla i amerikansk reklambransch. Det är långt ifrån alla som uppskattar byråns jobb, kände reklambloggaren Georg Parker avskyr dem, men oavsett åsikt så är ingen ljummen.

CP+B äringen stor byrå, 900 anställda, i amerikanska mått. Men trots det har man några av de tyngsta kunderna i USA. Microsoft och Burger King är några.

Under det tuffa året 2008 lyckades man öka omsättningen med 15 procent och drog in flera storkunder (och förlorade även Nike).

Advertising Age noterar även att CP+B har breddat sig och lägger allt mer resurser på produktdesign. Byrån har även skapat helt nya produkter för kunderna – som den något udda köttdoftande colognen Flame för Burger King.

Men det som utmärker CP+B är att det mesta som man skapar blir händelser i underhållningsindustrin. Ett av förra årets största uppdrag var lanseringen av Coke Zero. Det blev ett nytt dataspel i Nascarmiljö och sponsring av komikern Jimmy Kimmel.

– Byrån speglar inte populärkultur – den skapar populärkultur, säger Pio Shunker, reklamchef på Coca-Cola North America till Advertising Age.

Globalt nätverk 2008 blev TBWA Worldwide enligt Adage.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Crispin Porter + Bogusky

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.