Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Crispin Porter & Bogusky golvade konkurrenterna

Publicerad: 29 februari 2008, 08:48

Lilla men hippa byrån Crispin Porter & Bogusky har rott hem Microsofts jättekonto för konsumentprodukter.
Kontot värderas till 300 miljoner kronor.


Microsoft behöver all bra reklam man kan få just nu. Lanseringen av operativsystemet Vista har gått knaggligt, EU bötfäller företaget på flera miljarder euro och Yahoo gör allt som är möjligt för att sippa bli uppköpt av Microsoft.

Under tiden har konkurrenten Apple gjort succé med sin kampanj där man hånar Microsofts produkter.

Microsoft har aldrig gjort sig känt för bra eller intressant reklam. I dag är det McCann Erickson San Francisco som håller i Microsofts globala konto och ska även i fortsättningen ha det övergripande ansvaret.

Men höstas gick Microsoft ut med en pitch för sina konsumentprodukter. Bland de byråer som deltog i pitchen fanns JWT, McCann Erickson, Fallon Minneapolis och Crispin Porter & Bogusky.
I sista ronden stod det mellan Fallon och CP&B.

I förhandsspekulationerna vad oddsen lägre hos Fallon trots att byrån varit tyngd av problem det sista året.
CP&B väcker uppmärksamhet med sina okonventionella kampanjer för Burger King och Volkswagen. Men många kritiserar byrån för grabbighet och att den lyfter fram sig själv i stället för sina kunder.

Microsoft är också en nivå ovan det som byrån är van vid. Konton i den här klassen brukar gå till byråer med några tusen anställda och kontor över hela världen. På CP&B:s två kontor jobbar cirka 800 personer.

Den amerikanska reklambranschen är chockad.
– Spelreglerna har ändrats för gott, skriver reklambloggen Agency Spy.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.