Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Cubus reklam anmäld till Konsumentverket

Publicerad: 1 Oktober 2008, 13:12

Klädkedjan Cubus senaste reklam där barn spelar på el-instrument stående i vattenpölar har anmälts till Konsumentverket . Enligt Elsäkerhetsverket kan detta uppmana barn till livsfarligt beteende.


Bild från reklamfilmen.

– Man ska ha rätt grejer på rätt plats. Det här ser ut att vara en tillfällig elanläggning avsedd för inomhusbruk. Dessutom står barnen i vatten, vilket syns tydligt i filmen. Det kan vara direkt livsfarligt, säger Martin Gustafsson, handläggare på produktsäkerhet på Elsäkerhetsverket.

Vad ser farligt ut på filmen?
– Mikrofonen till exempel har klenspänning så det är inte så mycket att ordna om från vårt håll men förstärkaren och synthesizern i bakgrunden är utrustning som är gjord för 230 volt och dessutom för inomhusbruk. Sånt ska förses med jordfelsbrytare och så vidare och dessutom bör hela kalaset vara avsett för utomhusbruk. Hela EU-apparaten värnar om barnsäkerhet så givetvis är det här inte bra. De använder utrustning avsedd för inomhusbruk utomhus och dessutom i en våt miljö. Det är inte säkert, säger Gustafsson.

Vad kan hända?
– Någonting kan bli strömledande så att man får en strömgenomgång. Det kan orsaka allt från smärta till dödsfall.

Reklamfilmen är framtagen av Cubus inhousebyrå Varner Sprint i Norge. På Cubus huvudkontor i Norge känner man inte till anmälan.

– Till dess anmälan ligger på bordet kommer vi inte att uttala oss om det här. Men det förekom i alla fall ingen ström vid inspelningen så det har aldrig varit någon fara för barnen i filmen. De mimar bara och låtsas spela, säger Ole Jakob Ytterdal, kommunikationschef på norska Varnergruppen.

Enligt Konsumentverket kommer ärendet med största sannolikhet lämnas vidare till Marknadsetiska Rådet, MER.
MER har redan tidigare i år fällt en reklamfilm från Elon där en man kryper in i bland annat en tvättmaskin. MER skrev då att reklamen ”stred mot kravet att reklam inte får innehålla bild eller beskrivning av farlig verksamhet eller situation där normal säkerhetshänsyn åsidosatts utan att det är pedagogiskt motiverat”. Vidare påpekade MER att reklamfilmen och mannens beteende mycket väl kunde tänkas väcka nyfikenhet hos mindre barn som såg filmen och få dem att vilja pröva samma sak.

Enligt Konsumentverket kan samma artikel från ICC:s grundregler för reklam och marknadskommunikation som användes i den bedömningen komma att appliceras på den här reklamfilmen.

Norska Varnergruppen äger bland annat Dressmann, Cubus och Carlings.

Här kan du läsa MER:s uttalande om Elon (MER:s hemsida)

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.