Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Då jättekris – nu succé

Publicerad: 29 April 2014, 10:00

Janne Björgö, vd för Nine Yards.

För ett år sedan var Nine Yards när att gå omkull. Men med stenhårt disciplinerat jobb har brand experience-byrån lyckats vända trenden. Fjolåret slutade närmast mirakulöst med rekordvinst på 5 miljoner – och hittills i år ligger byrån 20 procent över budget.


Ämnen i artikeln:

Janne BjörgeNine Yards

I år firar event- och kommunikationsbyrån Nine Yards i Göteborg 10-årsjubileum – och året har börjat utmärkt. Men bara för ett knappt år sedan var det nattsvart.

Förra våren kom en prognos för verksamheten på minus 10,9 miljoner, i det läget var det mycket osäkert om byrån skulle hinna fylla tio år.

Men krisen stärkte byrån internt. Medarbetarna kavlade upp ärmarna, arbetade disciplinerat med tydliga mål – och det gav oväntat bra resultat.

Minusprognosen raderades ut till en vinst i resultatet för 2013 på nästan 5 miljoner kronor, det bästa resultatet någonsin. Och byrån har inlett 2014 starkt – 20 procent över budget.

– När det var som svårast blev vi som bäst i ansiktet på våra kunder. Vi lyckades behålla självförtroendet, blev ännu mer självsäkra i kundsamarbeteba, och kunderna har börjat förstå vad vi pratar om – vårt varumärkesbyggande inifrån och ut. Det har lossnat, säger Janne Björge, vd och grundare, till Resumé.

Under krisperioden försvann fyra tjänster. Två av dem som blev av med jobbet har återanställts. Dessutom har Nine Yards kunnat rekrytera sju personer på de tre senaste månaderna, många av dem från contentbolag. Totalt är man nu 42 personer på byrån.

I dag kunde man dessutom presentera den senaste kunden – Orio, den globala reservdelsleverantören som tidigare gått under namnet SAAB Automobile Parts.

De största kunderna är annars Försvarsmakten, Swedavia, Carlsberg, Volkswagen och XL Bygg.

I dag är Janne Björgö lättad och glad och ser framtiden an med tillförsikt.

– Det var som ett ok som föll från axlarna på oss alla när vi märkte att trenden vände. Det känns fantastiskt bra nu, säger han.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Janne BjörgeNine Yards

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.