Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dafgårds nya film anmäld

Publicerad: 30 september 2008, 12:01

I den senaste kampanjen från Familjen Dafgård och reklambyrån Forsman & Bodenfors hittar en liten pojke sin pappas bok om kamasutra. Redan efter en vecka har kampanjen anmälts till Konsumentverket .


Enligt anmälaren är reklamfilmen olämplig. I brevet till  Konsumentverket  skriver kvinnan.
– Hur i hela fridens namn förklarar jag för min son vad kamasutra är och de erotiska bilder som dessutom visas på tv på dagtid hela tiden. Jag kommer aldrig mer att köpa Familjen Dafgårds mat, vilket jag gjort frekvent. Många i min bekantskapskrets och på jobbet har samma uppfattning som min.

Kampanjen, som är framtagen av reklambyrån Forsman & Bodenfors, började gå förra veckan. Förutom reklamfilm kommer kampanjen även att backas upp av butiksmaterial. Filmen visas på TV3, TV4, TV4 Plus, Kanal 5, TV6 och Kanal 9.

Vad är målet med kampanjen?
– Att få igång provköp på vår nya serie med mycket färre tillsatser. Det är en serie för den medvetna konsumenten. Kampanjen ska också stärka varumärket och visa att det är enkelt och bekvämt att använda Dafgårds produkter. I filmen har vi visat att Dafgårds rätter är räddaren i nöden, säger Roger Hemberg, kundansvarig på Familjen Dafgård. Han tillägger.
– Vi har valt att visa det på ett skämtsamt sett. Dafgård som varumärke står för mycket traditionella värden och vi är medvetna om att den här filmen sticker ut lite.

Filmen har också fått ett positivt bemötande från många och sprids just nu på olika bloggar. På reklambyrån säger man att det handlar om igenkänning i vardagssituationer.
– Dafgård jobbar inom kategorin färdigmat och det här är en kampanj för ett nytt koncept som heter ”maten är klar”. Vi ville hitta vardagssituationer som många känner igen sig i. Det var inte vår avsikt att göra något som kunde uppfattas som avstötande och vi var noga med att inte använda bilder som var rent pornografiska. Jag tycker inte att vi har passerat en gräns. Det är roliga filmer med en lite pinsam situation som pappan snabbt löser med hjälp av maten som är klar, säger Ann Spennare Bengtsson, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Resumé har sökt Dafgårds vd Ulf Dafgård och vice vd  Magnus  Dafgård utan resultat.

Efter sommaren kommer ytterligare en film för produktserien. Den filmen anspelar inte på sex.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.