Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Dagens hjärnsläpp”

Publicerad: 25 Juni 2013, 12:29

Den kritiserade annonsen.

Småföretagarnas Arbetslöshetskassa, SmåA, kritiseras hårt för kampanjen som tävlar i DN Reklamcupen. – Dagens hjänsläpp, menar Resumés reklambloggare Ulrika Good.


Ämnen i artikeln:

DN Reklamcupen

Småföretagarnas Arbetslöshetskassa har i samarbete med PCG Stockholm tagit fram en annons som nu får skarp branschkritik.

Annonsen föreställer en ung tjej som som berättar att hon har ett stort antal bloggbesökare per dag men att hon inte vet hur hon skulle försörja sig om det inte vore för bloggen.

Tanken är att lyfta fram det faktum att antalet småföretagare växer, men att få betalar a-kassa.

Men annonsen har väckt många reaktioner i branschen – den anses förnedrande mot unga människor, framförallt unga tjejer. Annonsen var med och tävlade i DN's Reklamcup i dag vilket fick många att reagera på att DN godkänner annonsen som var utformad av PCG och SmåA.

”Jag häpnar över hur både avsändare och byrå kan vara så exceptionellt  tondöva för hur strömningarna i samhället går och var fokus i debatten  ligger just nu. De väljer alltså att håna unga tjejer i allmänhet, och  deras företagsamhet i synnerhet, i ett läge när (som ett litet exempel) bristen på kvinnliga styrelseledamöter är definierat som ett allvarligt problem inom näringslivet”, bloggar Ulrika Good och fortsätter:

”I mitt sinne kommer det inte att ursäktas med aldrig så många förklaringar om glimt i ögat”.

Även Patrick Kampmann på reklambyrån Volontaire är upprörd:

"Detta spåneri förtjänar utslag på bloggbävningsrichterskalan", twittrar han.

Resumé har sökt ansvariga på SmåA och PCG. I ett pressmeddelande opm kampanjen säger Thomas Gröndahl på Småföretagarnas Arbetslöshetskassa:

– Fler och fler unga startar företag, men det är oroväckande få som  anmäler sig till en a-kassa. En del har inte ens kommit på tanken, andra  ska göra det senare medan några är övertygade om att de aldrig kommer  att bli arbetslösa. Med den här annonsen vill vi hylla alla  småföretagare, samtidigt som vi vill berätta att SmåA finns om behov  skulle uppstå.

Alexandra Barganowski


Ämnen i artikeln:

DN Reklamcupen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.