Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dagens Nyheter valkampanjar – ska locka läsare med fakta

Publicerad: 15 Augusti 2018, 09:04

Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski.

Foto: Andreas Elgstrand

Med tre veckor kvar till valet släpper Dagens Nyheter fem reklamfilmer som pekar ut problemen med opålitliga avsändare och falska nyheter.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterPeter WolodarskiReklamFLX

Den senaste tiden har Dagens Nyheter inlett en rad olika satsningar på faktagranskande. Tidningen har bland annat anställt Viralgranskaren Hugo Ewald, lanserat undersajten Fakta i frågan ledd av Kristoffer Örstadius och deltar även i samarbetet faktiskt.se tillsammans med SVT, SR, SvD och KIT.

Med dryga tre veckor kvar till valet släpper man nu också en rad reklamfilmer med fake news och fakta i centrum. Filmerna är framtagna av Dagens Nyheters egen marknadsavdelning i samarbete med produktionsbolaget FLX, som man samarbetat med sedan valet 2014.

Filmerna kommer att gå i TV4-gruppen, Woo-nätverket, på Youtube samt i sociala medier fram till och med valdagen den 9 september.

– DN är i en stark tillväxtfas och har ökat antalet digitala prenumeranter från i princip 0 när vi fyllde 150 år 2014 till nästan 140 000 idag. Det är många som upptäckt oss på senare år, särskilt många yngre, och vi vill att det ska bli ännu fler de närmaste åren. Reklamfilmerna är ett av flera medel vi använder oss av. Vi vill nå ut till den stora grupp svenskar som uppskattar kvalitetsjournalistik i en tid av växande polarisering och åsiktsbubblor. Felix Herngren och hans gäng på FLX har gjort ett fantastiskt jobb med dessa filmer, säger Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski i ett uttalande.

Inför valet har Dagens Nyheter även erbjudit gratis digitala prenumerationer till förstagångsväljare samt lanserat en rad andra erbjudanden.

– DN är kanske inte tidningen man direkt kopplar till humor, och därför känns det extra kul att vi får förtroendet att göra deras filmer igen. Nu tar vi ett steg mot de uppkopplade okritiska svenskarna. Extra viktigt att belysa det under valrörelsen tycker vi, säger Felix Herngren på FLX.

För medieköpen står Scream.

Arbetsgrupp FLX:

Regi: Felix Herngren och Eddie Åhgren
Manus: Niclas Carlsson
Exekutiva producenter: Eleonor Sager och Therese Pettersson
Producent: Signe Falk

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.