Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dagligvarujätte köper reklambyrå

Publicerad: 24 maj 2011, 11:04

Brittiska dagligvarujätten Tesco ger sig in i reklambranschen.
Företaget har köpt amerikanska word-of-mouth-byrån BzzAgent.


Ämnen i artikeln:

Tesco

Formellt är det Tescos dotterbolag Dunnhumby, som hanterar lojalitetsprogram, som köper BzzAgent för 60 miljoner dollar.

BzzAgent grundades för tio år sedan och administrerar 800 000 amerikaner som testar olika produkter och skriver om dem i sociala medier. Bland kunderna finns Unilever, L'Oreal och Michelin.

Idén med den nya affären är att bredda BzzAgents testpiloter och tillföra Dunnhumbys kompetens inom riktad marknadsföring och analys.
– Dagligvaruföretagen köper in sig i social marknadsföring. Det är de tvungna att göra, säger BzzAgents vd Dave Balter .

Tidigare i vår köpte amerikanska Walmart Kosmix för 300 miljoner dollar. Kosmix kategoriserar innehålla på sociala medier för att underlätta analys av konsumtionstrender.

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tesco

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.