Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 december 2010, 13:52
Så här har du aldrig sett handbollshjältarna från 90-talet.
”Bengan boys” är grottmänniskor i nya reklamkampanjen inför handbolls-VM.
– Det har varit mycket 90-tal nu och det är dags att begrava det i någon gammal grotta och istället blicka framåt, säger Johan Lindvall, sponsorchef på Svenska Spel.
Ämnen i artikeln:
Svenska SpelI Svenska Spels reklamfilm inför handbolls-VM i Göteborg, 13-30 januari, möter forntiden nutiden. Det gamla klassiska handbollslandslaget från 90-talet – ”Bengan boys” – med förbundskapten Bengt Johansson, Peter Gentzel, Magnus Andersson, Magnus Wislander, Per Carlén är primitiva grottmänniskor och tar sig an nutidens svenska landslagsstjärnor i en match där de får storstryk.
– Som mångårig sponsor för svensk handboll vill vi med filmen dra igång stödet för handbolls-VM på hemmaplan, och för det nya landslaget. Det har varit mycket 90-tal nu och det är dags att begrava det i någon gammal grotta och istället blicka framåt, säger Johan Lindvall, sponsorchef på Svenska Spel.
Filmen, gjord av reklambyrån JPP, finns i två versioner, en på 30 sekunder och en på två minuter. Kortversionen ska visas på jumbotroner under VM och i samband med elitseriematcher. Den längre versionen ska visas på svenskaspel.se.
– Väldigt många människor förknippar herrhandbollen med våra gamla VM-framgångar, och då kändes det naturligt att skämta om det gamla landslaget och låta dem möta det nya. Symboliken handlar naturligtvis om att det är dags för de gamla att lämna över, säger Staffan Landén, projektledare JJP.
Svenska Spel är svensk handbolls huvudsponsor.
Anders Ceasar, sponsringsansvarig handboll, Svenska Spel
Koncept och idé:
Johan Nilsson, CD, JJP
Magnus Löwenhielm, CD, JJP
Staffan Landén, PL, JJP
Emma Knutsson, Projekt Koordinator, JJP
Daniel Björklund, kundansvarig, JJP
Produktionsbolag:
Crazy Pictures
Extern Producent:
Mark Baughen, Colony
Magnus Helander
Ämnen i artikeln:
Svenska Spel