Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dåliga tider för brittiska byråer

Publicerad: 5 augusti 2015, 09:44

De största engelska byråerna går sämre än på länge

Foto: Colourbox

Vinstmarginalen för de 50 största reklambyråerna i Storbritannien visar den lägsta nivån på sju år. Detta enligt siffror från medierevisionsbyrån Kingston Smith W1.


Rapporten, som bygger på årsredovisningar som inkommit till den brittiska motsvarigheten till Bolagsverket ,Companies House, fram till 30 juni visar att marginalen för byråerna har fallit till 10,6 procent. Den lägsta siffran sedan juni 2008. Det rapporterar Campaign. Det är femte gången i rad som vinstmarginalerna sjunker i rapporten som utkommer två gånger om året.

"Utifrån vårt perspektiv, strävar alla marknadsföringsföretag efter en rörelsemarginal på 15 procent och endast 13 av de 50 största byråerna uppnår detta mål. På den nuvarande marknaden är den största utmaningen för varje byrå att hantera personalkostnaderna och samtidigt försäkra rätt erbjudande för sina kunder.", skriver Kingston Smith W1 i rapporten.

Även mediebyråerna har tappat enligt rapporten. Från att ha legat på en vinstmarginal över 18 procent innan 2013. I dag ligger marginalen på 15,5 procent.

"När marknaden förflyttas från traditionella sätt att köpa medieutrymme mot mobil och programmatic-teknologi är mediebyråerna mindre förmögna att förvalta potentialen av enhetliga medieköp fullt ut. Den här utvecklingen har oundvikligen lett till ökade kostnader då byråerna måste investera i ny kompetens och teknologi för att modernisera erbjudandet gentemot kunderna.", skriver rapportförfattarna i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.