Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Dalle: ICA-reklamen var min idé

Publicerad: 7 Februari 2014, 23:15

Peter Dalle hävdar att han kom med idén till ICA-såpan. ICA-Stig till höger.

Foto: Wikimedia Commons och ICA.

Frank Hollingworth och Peter Fjäll på reklambyrån King har alltid uppgetts vara hjärnorna bakom ICA:s hyllade reklamsåpa. Men nu säger skådespelaren Peter Dalle att konceptet var hans idé.


Ämnen i artikeln:

Sunit MehrotraHåkan SjöstrandFrank HollingworthIca

Det är en i en intervju med Expressens Tommy Schönstedt som regissören och skådespelaren Peter Dalle påstår att det var han som ursprungligen kläckte idén till ICA:s framgågnsrika och mångåriga reklamkoncept som drog igång 2001.

Tanken var att Coop skulle göra reklamfilmen.

– Man kan inte säga att det var jag som uppfann Ica-reklamen, men det var jag som kom med idén. Jag föreslog min idé för den reklambyrå som på den tiden arbetade med Coop. Men reklambyrån var inte intresserad av min idé. De ville göra annat.

– /.../ och så småningom började Ica med sin reklamfilm, säger Peter Dalle till Expressen.

ICA:s marknadsdirektör Håkan Sjöstrand, blir förvånad över Dalles uttalande.

– Idén till vår reklamfilm kom till 2001 när vi hade en upphandling och vår reklambyrå King presenterade. Det var just det här konceptet som det gällde, säger Håkan Sjöstrand till Expressen.

Frank Hollingworth
och Peter Fjäll vidhåller att det var deras egen idé och att Dalles uppgifter är felaktiga.

Sunit Mehrotra, vd för King, säger samma sak.

– Det var min kompanjon Frank Hollingworth och Peter Fjäll som kom på idén med Icas reklamfilm och konceptet startade 2001, säger Sunit Mehrotra till Expressen.

Magnus Helander


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.