Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dämpat tryck på reklammarknaden

Publicerad: 1 november 2011, 11:00

Reklammarknaden visar ökad tillväxt för tredje kvartalet – men trycket har dämpats, visar nya siffror från IRM. Tillväxten för tredje kvartalet landade på tre procent jämfört med samma period i fjol.


Ämnen i artikeln:

IRM

I somras kunde man se ett dämpning av tillväxten på reklammarknaden.  Det fortsätter nu in i tredje kvartalet, som dock visar en en ökning av  tillväxten med tre procent jämfört med samma period i fjol.
Under tredje kvartalet i år köptes reklam för nära sju miljarder kronor, visar siffror från IRM.
– Trycket på reklammarknaden har dämpats. Trots det växer reklamköpen  fortfarande. Just nu är det dock tillväxten inom Internet- och TV-reklam  som driver intäkterna på marknaden, säger IRM:s VD Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.

Sett till hela året har reklammarknaden omsatt nästan 23 miljarder  kronor. Det är en ökning med nära sex procent jämfört med samma period i  fjol.

IRM:s kvartalsrapport visar att köpen av tv-reklam återigen slår  omsättningsrekord. Under året har det sålts tv-reklam för runt fyra  miljarder kronor.

Internetreklamen, inklusive mobil, växer med drygt 15 procent.  Bioreklam, event- och sökordsmarknadsföring växer också kraftigt under  kvartalet. Störst ökning visar dock mobilmarknadsföring. Där har  intäkterna ökat med 180 procent.
– I skuggan av de stora etablerade medierna har mobilen nu fått sitt  genombrott som reklamkanal. Omsättningen är redan högre än inom  bioreklamen, säger Magnus Anshelm, VD på IRM i ett uttalande.

Reklammarknaden har nu visat tillväxt sju kvartal i rad.

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.