Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Daniel Hallberg utpressar Sveriges största byråer i Musikhjälpen

Publicerad: 8 December 2016, 07:49

När Kings art director Daniel Hallberg medverkar i Musikhjälpen nästa vecka kommer han att hänga ut reklambyråerna som inte donerat pengar.


Ämnen i artikeln:

KingMusikhjälpenSveriges RadioDaniel Hallberg

Om en vecka, den 15 december, kommer Daniel Hallberg att medverka i årets upplaga av Musikhjälpen i Sveriges Radio P3. Varje gäst som intervjuas får auktionera ut någonting och Kings art director, tillika Instagramprofilen, förslogs sälja en statistplats på hans Instagram-konto.

Eftersom Daniel Hallberg inte trodde på idén hittade han på en utpressningskampanj mot reklambranschen. Han har skickat ut ett utpressningsbrev i klassiskt snitt till landets största medie- och reklambyråer. I dag damp ett märkligt och ganska hotfullt kuvert ner hos Forsman & Bodenfors, DDB Stockholm, Åkestam Holst med flera.

–  Breven är ganska hårda. Om man inte skänker pengar blir man uthängda på sajten och jag kommer att snacka skit om dem i riks-tv om pengarna inte är betalade inom en vecka, säger Daniel Hallberg till Resumé.

Daniel Hallberg har också publicerat en video där han särskilt riktar sitt budskap till Göran Åkestam och DDB Stockholms vd Tove Langseth och hotar med att baktala reklamprofilerna.

Vad tror du att det kommer bli för slutresultat?
– Ingen aning. Filip och Fredrik fick in 100.000 kronor på att vara quizmasters för ett företag. Det vore kul att slå. Förhoppningsvis kommer de att tävla om att ge mest"

På hemsidan reklamutpressning.se kan man följa utvecklingen. Här kommer också summan för den största givaren att visas samt hur mycket pengar som reklambranschen har samlat in totalt.

På lördag kan du läsa mer om Daniel Hallberg i Resumés helgintervju. Här berättar han om hur han ser på sin karriär inom och utanför reklambranschen.

Fotnot: Daniel Hallbergs egna arbetsgivare King har redan gått med på art directorns krav med ett bidrag på 10 000 kronor. I år lyfter Musikhjälpen frågan om barns rätt att gå i skolan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.