Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Daniel Juhlin stärker varumärket till max

Publicerad: 20 Oktober 2016, 11:43

Daniel Juhlin.

På bara några år har Byggmax genomgått en omfattande modernisering. Daniel Juhlin, som koras till byggbranschens bästa marknadschef, är själv imponerad över resultatet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferByggmaxSveriges Bästa Marknadschefer 2016Sveriges Bästa Marknadschef

Målgruppsförflyttning, e-handelns explosion, digitala innovationer och uppdaterade butikskoncept. Det är egentligen inte så konstigt att det går bra för Byggmax. Och framtiden ser ljus ut så länge ekonomin håller i sig och folk vill förnya sina hem.

Därför lyckades Byggmax
På några år har Byggmax förflyttat sig från att ha varit brädgården för hemma­fixarproffsen till att bli en "home-improvement-spelare" för alla som äger sitt eget boende. Därtill har Byggmax satsat tungt på e-handel, gått från 3 500 artiklar till det tiodubbla, som har resulterat i att e-handeln i dag utgör 20 procent av försäljningen.

Som en extra krydda har Byggmax tagit fram digitala verktyg där kunderna kan testa sina byggprojekt och verktyget kan räkna ut exakt hur mycket byggmaterial som krävs. Om kunden vill så skickar Byggmax även hantverkare som utför. 127 av 128 av de fysiska butikerna har också uppdaterats och blivit lättillgängliga även för amatörer.
Enkelt uttryckt har Byggmax genomgått en omfattande modernisering på några år. Marknadschef Daniel Juhlin är själv imponerad av den förflyttningen.

Vad är målet?
Förutom det självklara, att öka försäljningen, ska marknadsföringen stärka uppfattningen om kvalitén och tilltala en bredare målgrupp genom större sortiment, e-handel och nya digitala tjänster.

Så ska de förbättra sin position
E-handeln har exploderat och utmaningen i dag är att anpassa alla tekniska system till anstormningen av köpare. Kunderna kan också förvänta sig fler innovativa digitala verktyg på Byggmax. Daniel Juhlin säger att det ligger i den interna kulturen att experimentera och ta nya initiativ, vilket också innebär att allt inte blir bra. Byggmax följer trenden och det kommer bli mer heminredning i utbudet.

Framtiden är ljus så länge ekonomin håller i sig och det inte kommer någon mottrend till svenskarnas passion i att bygga om och inreda. Liksom nästan alla marknadschefer tycker Daniel Juhlin att det är problematiskt att få räckvidd i kommunikationen. Men kommunikationen har hittat sin form och görs inhouse. Det ger effektivitet och en flexibilitet som är svårare med en extern byrå.

Samarbetspartners
Reklambyrå: Inhouse.
Mediebyrå: Mediacom.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.