Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Danmark står på tur

Publicerad: 4 maj 2011, 08:03

– Nej. Inga fler sammanslagningar av WPP-byråer är aktuella. Det slog sir Martin Sorrell fast i förra veckans Resumé. Men vad Resumé erfar, väntar en sammanslagning av Grey och Ogilvy även i Danmark. I januari rapporterades att Bates sväljer Uncle Grey i Norge­. Även i Italien nämns sammanslagningar av byråer som tänkbar lösning för att effektivisera.


Ämnen i artikeln:

Martin SorrellNätverksekonomin

truefalse

Martin Sorrell. Pontus Höök.

Kommunikationskoncernen WPP lämnade ett urstarkt tredje kvartal efter sig efter krisåret 2009. Kvartalet blev koncernens starkaste detta decennium. Men Europa och Skandinavien i synnerhet är en haltande intäktskälla. Jämför man tredje kvartalet 2009 med 2010 låg intäktsökningen i Nordamerika på 8,1 procent, medan Västeuropa låg på 0,2 procent, sämst av koncernens delar. Och det är ingen hemlighet att WPP-byråer i Skandinavien har haltat ekonomiskt.

För drygt ett år sedan tvingades Grey Oslo i Norge att lägga ned efter flera år med miljonförluster. Efter nedläggningen var den enda kvarvarande Greybyrån Uncle Grey. Men även den byrån drogs med enorma omsättningstapp, och mångmiljonförluster. I januari i år svalde WPP-byrån Bates Uncle Grey.

Bates vd, Pål Trælvik, är kortfattad, men positiv i sitt svar till Resumé hur affären har gått:
– Övertagandet av Grey har gått alldeles utmärkt.

Tidigare i februari blev sammanslagningen mellan Grey och Ogilvy i Sverige ett faktum under det nya byrånamnet Ingo. Där gick dock båda byråerna in och äger i dag lika stora delar av den nya byrån.

Vad Resumé erfar väntar en dramatisk omritning av WPP- koncernens byråkarta, där det, enligt uppgift, nu är aktuellt med en sammanslagning mellan Grey och Ogilvy även i Danmark. Båda byråerna har gjort sig kända den senaste­ tiden kreativt, Grey Köpenhamn för sin skandalfilm för Danska turistbyrån, Ogilvy för sin Copenhagen/Hopenhagen-kampanj i samband med EU:s klimatråd. Men en effektivisering av ekonomin och kompetenser är även där kärnan i diskussionerna kring sammanslagning.

Även i Italien pekas hopslagningar av byråer ut, där WPP så sent som i början av denna månad meddelade att man plockar Massimo Costa, Young & Rubicams vd, som WPP-byråernas landschef för Italien. 

I förra veckans Resumé gav sir Martin Sorrell sin syn på byråsammanslagningar inom WPP.

På den raka frågan om det väntar fler sammanslagningar­, svarar Martin Sorrell:
– Nej.
– De (Grey och Ogilvy, reds. anm.) bestämde sig för att slå samman sina byråer och det beslutet togs av den lokala ledningen eftersom de ansåg att de skulle bli mer starka och effektiva genom att gå samman.

Martin Sorrell medger också att Skandinavien är en tuff marknad, men att WPP är långt ifrån ensamt om att känna av detta.
– Skandinavien har varit en kyrkogård för de flesta byrånätverken i kontexten att de flesta nätverk har haft problem där. Det finns en mängd tänkbara förklaringar men det är intressant att alla nätverk någon gång har haft problem i Skandinavien, men det är samtidigt viktigt för oss att vi lyckas där. Vi försöker alltid hitta bättre sätt att lyckas. Det Ogilvy och Grey försöker göra i Sverige är ett intressant sätt att pröva det på.

Sten Andersen, vd på Ingo, summerar den första månaden med den nya byrån.
– Den första tiden har vi fokuserat på att både få ihop båda grupperna och fortsätta som vanligt. Den främsta fördelen med den nya byrån är att vi har fått ihop många olika kompetenser och kan erbjuda en ännu bredare kunskap för våra kunder, säger han. 

På frågan om han tror att Ingo har startat en ny trend av hopslagningar av byråer i WPP, svarar han:
– Jag känner inte till om några fler sammanslutningar är på gång, den frågan får jag hänvisa till WPP. Vi var de första byråerna som gick ihop 50/50 i WPP, vilket är helt unikt, och det enda sättet att det skulle kunna hända igen är om det sker på samma villkor och förutsättningar som vi hade. Så jag känner inte till fler sammanslagningar, men håller det inte för omöjligt att det sker igen.

WPP finns i 106 länder, med 44 kontor i Sverige. Bland storkunderna finns såväl Vodafone som Unilever.

Resumé har sökt sir Martin Sorrell för en kommentar.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.