Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dansk flagga succé för Coca-Cola

Publicerad: 13 maj 2013, 09:06

Den "gömda" danska flaggan

Svenskt McCann-team hittade dansk flagga i Coca-Colas logga och skapade en endagskampanj på Kastrup.


Ämnen i artikeln:

McCannCoca-Cola

De senaste dagarna har internationell branschpress uppmärksammat Coca-Colas kampanj "The Happy flag" som är framtagen av McCann Worldgroup och McCann Copenhagen. Bakom idén står svenskarna Andreas Dahlqvist, Eva Wallmark, Michal Sitkiewicz och Rickard Beskow.

Teamet lyckades hittade en "gömd" dansk flagga i Coca-Cola loggan och bestämde sig att bygga en kampanj runt den. Danmark har under de senaste åren blivit utnämnt till världens lyckligaste land i flera undersökningar.

– Vi uppmärksammade att det finns en Dansk tradition att välkomna personer med flaggor. Därför gjorde vi en speciell installation på Kastrups flygplats där folk kunde plocka flaggor direkt från Coca-Cola loggan. Något som skapade ett glatt välkomande till världens lyckligaste land, säger Rickard Beskow, copywriter på McCann.

Installationen var endast uppsatt en dag men fick trots det mycket uppmärksamhet och nyheten om den gömda danska flaggan sprids nu vidare. Inte minst av sidor som Creativity-online, Adweek och Shots som har skrivit om "The Happy Flag".

Arbetsgrupp
Byrå: McCann Worldgroup/McCann Copenhagen
Vice Chairman/Deputy CCO: Andreas Dahlqvist
Chief Creative Officer: Miguel Bemfica
Executive Create Director: Lee Tan
Creative Director: Mads Ohrt
Art Director: Eva Wallmark, Michal Sitkiewicz, Gabriel Miller
Copywriter: Rickard Beskow, Gabriel Miller
Account Supervisor: Andrei Kaigorodov, Morten Ingemann
Producer: Catherine Lee
Other credits: Søren Albrechtsen

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

McCannCoca-Cola

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.