Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Dansk reklamjätte etablerar sig i Sverige – igen

Publicerad: 6 april 2011, 06:48

2007 gjorde Kunde & Co ett försök att etablera sig i Sverige. Då räknade företaget med att bli ett reellt hot mot de svenska byråerna och var säkra på att de hade verktygen för att slå i Sverige. Satsningen gick dock inte som de hade tänkt sig, kunderna drog sig ur och Kunde & Co tvingades dra sig tillbaka till Danmark. Nu försöker de igen.


Peter Olsson Westergård och Niels Henrik Eriksen. Foto: Kunde & Co.

Peter Olsson Wästergård är mannen bakom Kunde & Co:s nya Sverigesatsning. Han kommer senast från en roll som marknadschef för Öresundstågen och Pågatågen hos Skånetrafiken och nu ska han, tillsammans med delägaren Niels Henrik Eriksen, ratta Kunde & Co:s Sverigeplaner.

Planerna har pågått sedan i höstas då Peter Olsson Westergård anställdes specifikt för uppdraget. Något Sverige-kontor har de dock inte hunnit skaffa än, fokus ligger på att hitta nya, stora kunder.

– Just nu letar vi inte aktivt efter ett kontor i Sverige, det tar arton minuter med tåget för mig att åka till Köpenhamn och vårt huvudkontor. Just nu håller vi på att bygga upp en kundbas och letar aktivt efter samarbeten i Stockholm och Göterborg. Vi har ett flertal pågående projekt som är väldigt spännande både i Skåne och längre norrut, säger Peter Olsson Wästergård, till Resume.se.

För tillfället pendlar 10 personer från Skåne till Kunde & Co:s Köpenhamn-kontor och i takt med att företagets kundbas växer räknar de med att involvera fler i satsningen. 175 personer med 15 olika nationaliteter arbetar idag på reklambyrån som 2009 omsatte 253 miljoner svenska kronor, hade en byråintäkt på 143 miljoner kronor och en vinst på 11 miljoner kronor.

Vad hände egentligen med den förra Sverige-satsningen?
– Det var innan min tid, men det som skedde var att vi vann ett par stora kunder i Stockholm och etablerade oss där, men mycket kort efter det byttes ledningen ut hos våra kunder och därmed även deras byråsamarbeten. Då beslutade vi oss för att ta tillbaka satsningen till Köpenhamn och skapa en internationell bas här. Vi har idag många internationella kunder, säger Peter Olsson Wästergård.

Vad är annorlunda nu?
– Det finns ett utrymme för Kunde & Co i Sverige nu, vi har ett helhetskoncept som man hittar hos få andra byråer i Sverige. Jag lockades av företagets affärsmässiga strategi, den känns oerhört spännande och det var mycket därför jag tog uppdraget. Jag sympatiserar med arbetsmetoden sedan min tid på kundsidan. Inte minst eftersom många företag behöver tänka genom sin positioneringsstrategi, efter att världen drabbats av den ena krisen efter den andra de sista åren.

Han fortsätter:

– Vi gör massor av internationella undersökningar, och kan se att många ändrats fundamentalt i sitt sätt att se på världen, och det kanske inte märks på en gång utan mer på längre sikt i vissa branscher. På Kunde & Co kallar vi detta för "the new Brand Agenda" som fler och fler kommer upptäcka. Som företag är det helt avgörande att man anpassar sig till kunderna som blivit mer moraliska och ansvarstagande, eller på andra sätt ändrat sitt sätt att se på världen och hur de agerar.

Hur har satsningen gått hittills?
– Det har gått väldigt bra, vi håller på med en superspännande pitch med utländska byråer som är klar om ett par veckor.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.