Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

“Där livet händer” blir melodramatisk såpopera i Mellanöstern

Publicerad: 22 mars 2019, 09:42

För att anpassa Ikeas "Där livet händer" till Mellanöstern har konceptet fått ett manér som liknar 80-talets såpoperor – en genre som den lokala publiken har en särskild förkärlek för.


Ämnen i artikeln:

ReklamIkea

Med hyllade "Där livet händer" har Ikea gjort sig kända för att på ett lågmält, verklighetsnära sätt med hög igenkänningsfaktor illustrera hur företagets möbler kan hjälpa till att lösa vardagliga problem inom familjen.

I Mellanöstern har "Där livet" händer fått ett minst sagt annorlunda manér. För att anpassa konceptet till marknaden har byrån Memac Oglivy gett det en stil som liknar 80-talets såpoperor – en genre som den lokala publiken har en särskilt förkärlek för – med melodramatiska utspel, konflikter och missförstånd. Det skriver Adage.

I reklamfilmerna får varje konflikt en möbel-baserad lösning. I en av filmerna anklagar en kvinna sin man för att vara otrogen när han försvinner från sängen. Det visar sig dock att han bara tyckte att madrassen var obekväm. I en annan får ett bråk över ett par försvunna strumpor sin lösning genom en ny garderob. Taglinen lyder "End the everyday drama".

Reklamfilmerna går just nu i Förenade Arabemiraten, Quatar och Egypten, och kommer framöver rullas ut på fler marknader i Mellanöstern.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamIkea

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.