Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Därför använder sig spelbolagen av kändisar i marknadsföringen

Publicerad: 8 Januari 2019, 11:18

bet365 satsar hårt på Mikael Persbrandt medan Måns Zelmerlöw och Sarah Sjöström är ambassadörer för Betsson Group.

En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att 8 av 10 svenskar är negativa till kändisar i spelreklam. För Resumé berättar bet365 och Betsson om varför kändisar som reklamspelare är effektivt i kommunikationen.


Ämnen i artikeln:

Bet365BetssonReklamVarumärke

Omregleringen av spelmarknaden trädde i kraft vid årsskiftet och kommer i allra högsta grad att påverka bolagens marknadsföring. Under 2017 investerade spelannonsörerna 5,5 miljarder kronor i marknadsföring och allt tyder på att siffran kommer att ha ökat kraftigt när 2018 summeras.

Inför att de nya reglerna började gälla skickade Sveriges Annonsörer ut frågan "Idag gör flera kända personer reklam för spel och spelbolag. Vilken är din inställning till att kända personer gör reklam för pengaspel och spelbolag?" till 1024 svenskar. Svaren talade sitt tydliga språk.

Åttio procent är ganska eller mycket negativa till det. Mest negativa är kvinnor (84 procent), personer i åldrarna 65-79 (87 procent) och boende i Småland och öarna (93 procent). 18 procent av de tillfrågade är varken positiva eller negativa och bara en procent är ganska positiv. Ingen är mycket positiv.

Resumé har pratat med två spelbolag som båda är tätt förknippade med just kända personer i sina reklamkoncept. Betsson Group har på flera marknader använt sig av kända personer som ambassadörer. I Sverige har de under senaste åren satsat på artisten Måns Zelmerlöw och simmerskan Sarah Sjöström. I samband med det nya byråsamarbetet med Garbergs har man tagit fram ett nytt kommunikationskoncept – utan kändisar.

Hur ser ni på resultaten i undersökningen?
– Intressant såklart, samtidigt som jag tycker att man ska ta den höga siffran med en nypa salt. Tror att en hel del generellt är negativt inställda till spelreklam, och jag är inte förvånad med tanke på både mängden reklam och kvaliteten på densamma. Inte förvånande att dessa också svarar att det är negativt med kändisar i reklamen. På Betsson försöker vi ha en god mix av samarbeten med ambassadörer vs andra typer av kommunikation, säger Peter Zäll strategichef på Betsson Group till Resumé.

Varför använder ni er av kända personer i er marknadsföring?
– Under det senaste halvåret har vi exempelvis inte använt oss av kända personer utan lät vårt senaste reklamfilmskoncept "Känns spänningens ögonblick" tala för sig själv. Jag kan väl tycka att spelbranschen ibland har använt kändisar lite för mycket och kanske ibland på fel sätt. Det handlar om att hitta en god mix och våga stå på egna ben ibland. En ambassadör ska tillföra något och vara med och hjälpa att bygga varumärkets profil, att det bara är en kändis är inte alltid så smart, rent långsiktigt. Vi har väldigt bra och långsiktiga samarbeten med exempelvis Sarah Sjöström och Måns Zelmerlöv, samt nyligen kring tennis Jonas Björkman och vi arbetar tillsammans på olika områden när vi gemensamt tycker att det är relevant.

bet365 har sedan etableringen i Sverige i mitten av 2000-talet varit förknippade med sitt kändisdrivna reklamkoncept som ursprungligen togs fram för den brittiska marknaden. Sedan 2017 har Mikael Persbrandt frontat konceptet. Jörgen Sparredal är marknadschef för bet365 i Sverige. Han ger inte mycket för resultaten i undersökningen.

– Som man frågar får man svar och jag tycker inte man kan dra några större slutsatser av det här. Svenskar är generellt sett negativt inställda till spelreklam, ibland med all rätta, och därför blir man också negativt inställda till kändisar som frontar spelreklamen. Jag tror att resultatet i undersökningen handlar mer om spelreklam och spelbolag i allmänhet än om kändisarna som frontar dem. Det är svårt att helt skilja dessa två saker åt, säger Jörgen Sparredal, svensk marknadschef på bet365.

Varför använder ni er av kända personer i er marknadsföring?
– Jag kan bara tala för bet365 men vi har använt oss av kändisar i Sverige i många år och toppar mätningarna vad gäller reklameffektivitet bland spelbolagen. Det gäller att hitta rätt mix vad gäller hur reklamen utformas och en ambassadör som matchar ditt varumärke och målgrupp. Då kan ambassadören ge varumärket ökad trovärdighet och kännedom. Vi har aktivt valt bort att marknadsföra olika typer av bonusar samt gått vår egen väg där vi frontas av populära och omtyckta skådespelare i stället för att som nästan alla andra spelbolag frontas av kända sportprofiler. Det har fungerat väl för oss, säger Jörgen Sparredal, svensk marknadschef på bet365.

Gör ni A/B-tester som visar att det fungerar eller bygger beslutet på annan evidens?
– Vi mäter och utvärderar allt vi gör kontinuerligt. Vi genomför även olika tester, bland annat A/B-tester där vi jämför olika ambassadörers styrkor och svagheter. För några år sedan ledde det här exempelvis till att vi valde bort en svensk ambassadör till fördel för vår dåvarande internationella frontfigur Samuel L. Jackson. Då de svenska ambassadörer som var aktuella vid den här tidpunkten inte kunde matcha Jacksons resultat i mätningarna, säger Jörgen Sparredal, svensk marknadschef på bet365.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.