söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför är ”Bregottfabriken” fortfarande ett framgångsrikt reklamkoncept

Publicerad: 21 juli 2023, 08:56

Konceptet har funnits i snart 30 år men ”Full fart i Bregottfabriken” funkar än idag.

Ämnen i artikeln:

Stenström Red CellÅkestam HolstArla FoodsKampanjPR-kampanjReklamkampanjReklamMarknadsföringVarumärkeVarumärken

Stina Eriksson

stina.eriksson@dagensmedia.se


“Bregottfabriken” är en slogan och ett framgångsrikt reklamkoncept för Bregott från Arla Foods. Konceptet lanserades 1995 och gick ut på att visa upp bilder på "glada" kor på grönbete. Filmerna är inspelade på Olasgård i Grunnarp, Valinge.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Filmen “Full fart i Bregottfabriken”, som var den första, visar kor som vilar. Poängen med filmerna var att visa kor ute på grönbete som tillsammans med titeln blev humoristiska och paradoxala.

Bregottfabriken var ett sätt att följa upp mjölkindustrins långvariga kamp mot margarinet genom att positionera smöret som det naturliga, men den visuella världen illustrerar också drömmen om ett liv bortom den urbana stressen.

”Rast i Bregottfabriken” visades som provfilm på biograferna 1995, och responsen blev omedelbart positiva. 96 procent uppgav att de var positiva till filmen och förstod budskapet. Året efter började konceptet rulla i tv.

Bakom Bregottfabriken stod reklambyrån Stenström & Co/Red Cell, som fortsatte producera reklamen fram till 2013.

2013 togs uppdraget för Bregottfabriken över av Åkestam Holst då Stenström/Red Cell avvecklade verksamheten.

Genom åren har konceptet förnyats, med människor, spelversioner och ett eget Instagramkonto.

Bild 1/2  Stenkoll i Bregottfabriken.

Foto: Instagram: bregottfabriken

1996 vann Bregottfabriken 100-wattaren i konsumentreklamklassen, och 2006 samt 2020 vann man långsiktig varumärkesvård.

Sommarklassiker på Resumé

Under sommarveckorna går Resumé igenom klassiska reklamfilmer som hör sommaren till, för att avsluta genomgången med en lista. Håll utkik på resume.se, där vi släpper en sommarklassiker om dagen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev