Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför är Icas egna varumärken bra för konsumenter

Publicerad: 27 september 2016, 14:51

Foto: Press

Ica får kritik för att deras egna varumärken tränger undan leverantörernas varumärken i butikshyllorna. Men troligtvis är konsumenterna vinnare på Ica och de andra butikskedjornas varumärken breder ut sig.


I nya Resumé Insikt Marknad refererar vi till kritiken i SvD Näringsliv mot Ica:s egna varumärken. Konkurrensverket menar att handelns egna varumärken kan försvåra prisjämförelser och Svenskans läsare uttrycker oro att andra varumärken, som inte är Ica:s, försvinner.

Nu är Ica inte ensamt om att ha egna varumärken och en anledning till att varumärken försvinner från butikshyllorna är de inte håller måttet. Och handeln vet bäst av alla vad kunderna vill ha. Därför är handeln egna varumärken vanligtvis en avspegling av konsumtionstrender och behov som finns hos konsumenterna .

Forskning visar även på att ofta ökar utbudet av artiklar i segment där handens egna varumärken har stora andel.

Läs mer i nya Resumé Insikt Marknad. Prenumerera här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.