Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför är julen bästa plattformen

Publicerad: 20 December 2016, 07:41

Foto: Colourbox

Hur bra är julen som plattform för marknadsföring? I nya Resumé Insikt Marknad hårdtestar vi julhelgen. Som plattform har den både sina fördelar-och nackdelar.


Ämnen i artikeln:

JulkampanjDaniel WellingtonResumé InsiktJulResumé Insikt MarknadMarknadMarknadsstrategi

Det kommersiella julfirandet har pågått i en månad och peakar den kommande helgen. Enligt Svensk Handel förväntas vi göra slut på 77,7 miljarder kronor under helgen - en ökning med 3,5 procent jämfört med förra året. Julens tillväxt följer ungefär BNP vilket betyder att helgen inte ökar sin andel av svenskarnas budget. Förklaringen ligger i att vi inte kan fira julen så mycket mer än vad vi redan gör.

Ur kommersiell synpunkt är julen ett drömtillfälle. Ett event som nästan alla har en emotionell koppling till. Julen handlar om att försöka återuppleva den jul som vi tror att vi upplevde när vi var barn. Och det görs genom att konsumera. De varumärken som förstår denna längtan efterbarndomens jular har stora möjligheter att lyckas.

I årets sista utgåva av Resumé Insikt Marknad analyserar vi julen som varumärke och som plattform för andra varumärken. Slutsatsen är att julen har det mesta en marknadsförare kan önska sig men där finns även en del begränsningar.

För att visa julhelgens för- och nackdelar gör vi bland annat en SWOT-analys:

Julens styrka
– Väletablerad.
– Starkt emotionellt förankrad.
– Välkänd struktur som är öppen för variationer.

Julens svaghet
– Begränsad i tid.
– Hård konkurrens om julfirarnas pengar.
– Är extremt omodern livsstilsmässigt med fet mat och hemsk inredning.

Julens möjligheter
– Konservativa värderingar i samhället bäddar för mer inriktning på traditioner.
– E-handel och Big Data runt julen ger möjligheter att effektivisera och rikta julerbjudanden bättre.

Julens risker
– Köttproduktionens klimatpåverkan kan på sikt bli ett hot mot julbordet.
– Med ökad välfärd ökar intresset för icke-materiella värden vilket riskerar urholka julklappsutdelningen.
– Ur jämställdhetsperspektiv känns tomten ganska otidsenlig.
– I ett multikulturellt samhället kan julen upplevas som exkluderande.

Prenumerera på Resumé Insikt Marknad här.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.