Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför blev studentens experiment en viralsuccé

Publicerad: 5 Juni 2015, 08:44

Bild ur filmen.

Nathan Grossman på Stockholms dramatiska högskola ville uppmärksamma vår energiförbrukning i sitt examensprojekt. Resultatet blev en film där en av världens främsta cyklister ska driva en brödrost. Klippet har nu blivit en virasuccé.


Ämnen i artikeln:

ViralfilmViralt

I filmen får vi se cyklisten Robert Förstemann med VM-guld och OS-medalj på meritlistan ta sig an en liten brödrost. Med lår vars omkrets mäter 74 centimeter kämpar han febrilt för att generera tillräckligt med ström.

I skrivande stund har klippet sett över 1,8 miljoner gånger på Facebook och 350 000 gånger på Youtube sedan det publicerades i onsdags. Medier som Mashable, USA today, The Telegraph och Huffington Post har skrivit om det – och fler är på gång. Här i Sverige har också MP-språkröret Gustav Fridolin kommenterat det på sin Facebook-sida.

Syftet är att uppmärksamma frågan om vår energiförbrukning lagom till FN:s världsmiljödag som är i dag.
– Jag har alltid tyckt att det är svårt att greppa det här med energi. Jag tänkte att det måste finnas ett enklare sätt att visa för en bredare publik att det inte bara är något som existerar i eluttaget. Jag mindes den tyska cyklisten och tyckte att han var en perfekt, säger Nathan Grossman.

Varför har det fått så stor spridning?
– Det handlar om att själv premissen är så skruvad. Världens största lår mot världens minsta brödrost. Det är något med den tankebanan som funkar på internet. Den är så skruvad.

Vad säger du om genomslaget hittills?
– Man är helt facinerad över internet. Inom loppet av 24 timmar var vi uppe i 1,8 miljoner visningar på Facebook och Youtube kombinerat. Nästan alla stora mediehus har skrivit om det.

Snart tar han sin examen, och framöver vill Nathan Grossman att fortsätta karriären på den här banan.
– Det finns några spännande erbjudanden på ingång. Jag kommer nog att fortsätta göra den här typen av moderna kampanjer och tv. Jag är inte så intresserad av linjärt – man blir rätt drogad av internet och hur saker och ting sprids.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ViralfilmViralt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.