Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför diskades GOSS

Publicerad: 2 April 2009, 14:30

GOSS bidrag för Langley Travel diskades efter att Reklamförbundet gjorde en egen juridisk prövning av bidraget, uppger källor till Resume.se. Men det fanns ingen anmälan till eller prövning av bidraget i någon av branschens accepterade instanser.


Digge Zetterberg.

Bidraget var högt rankat i jurydiskussionen men ifrågasattes samtidigt i huvudjuryn. Det fanns tveksamheter om det levde upp till marknadsföringslagen.
Bidraget var ett dr-utskick som skulle läggas mot konkurrenternas annonser i en skidtidning där budskapet bildade ett chiffer som lyfte fram att Langley Travel var ett bättre alternativ.  

Frågan gick  till Reklamförbundets egen jurist som bedömde att utskicket stred mot marknadsföringslagen. Därför plockades bidraget bort.

Enligt flera källor har många reagerat på förfarandet.
Skälen är två: Dels har förbundet agerat juridisk domare i en fråga som normalt brukar avgöras av branschens instanser.
Dels anses förbundet ha agerat inkonsekvent eftersom man tillåtit ANR BBDO att tävla med omdiskuterade bidraget GAIS-blomman, som nyligen plockades bort av Swedmas jurist i tävlingen Guldnyckeln. Motivet var detsamma som när förbundet plockade bort GOSS bidrag.

Digge Zetterberg är Guldäggsgeneral. Hon förklarar på vilka grunder som GOSS utskick diskades.
– Bidragslämnaren har alltid ansvaret att se till bidraget inte strider mot några lagar. Vi kan lyfta bidrag som strider mot till exempel marknadsföringslagen, vilket det här bidraget anses ha gjort.

Men borde det då inte tidigare ha prövats av någon av branschens instanser, som till exmepel RO?
– Det spelar ingen roll. Bidraget strider mot marknadsföringslagen, oavsett andra instanser.

Finns det inte en risk för Reklamförbundet nu får ett större juridiskt ansvar att bedöma alla bidrag som skickas in, att det här blir ett slags prejudikat?
– Vi borde inte behöva kontrollera vartenda bidrag. Men upptäcker vi att ett bidrag strider mot till exempel marknadsföringslagen så kommer vi självklart att agera.
– Samtidigt är det klart att vi också måste se över våra regler ytterligare för att förhindra att något att sådant här sker.

Varför släppte ni igenom Gais-blomman?
– Bidraget  strider inte mot marknadsföringslagen eller någon annan lag, såvitt vi kan bedöma. Vi vände oss också direkt till ANR BBDO och IFK Göteborg och båda intygade att bidraget inte stred mot några lagar.

Goss bidrag.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.