Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför gör Teliapappan comeback

Publicerad: 28 maj 2010, 15:01

Swedbank fortsätter sin webb-tv-såpa på den egna sajten. I de nya avsnitten gör Teliapappan comeback i en ny roll.


Ämnen i artikeln:

TeliapappanSwedbank

truefalse

Roland Nordqvist alias Teliapappan gör comeback hos Swedbank.

I augusti förra året var det premiär för Swedbanks nya reklamsatsning: en webb-tv-serie på den egna sajten som handlade om fyra olika människor mitt i livet med olika behov som banken kan hjälpa dem att lösa. Programmen gjordes i samarbete med reklambyrån Tempel och produktionsbolaget Tre Vänner. Satsningen slog väl ut:
– Målet var 250 000 visningar. Vi fick nästan 600 000 visningar, så vi är väldigt nöjda­, säger Lotta Lovén, chef för marknadsförings­utveckling på Swedbank.

Kundundersökningar visade­ också att publiken fattade kopplingen till Swedbanks tjänster.

Nu har Swedbank valt ut en av karaktärerna för att fortsätta sin webb-tv-satsning: historien om lajvaren Måns, som vägrar skaffa egen bostad och jobb, och hans mamma. I de nya avsnitten återkommer dessutom en välkänd och älskad reklamprofil: Roland Nordqvist, mer känd som Teliapappan.
– Vi har som strategi att använda oss av lite kända skåde­spelare. Roland Nordqvist passar bra in i den här kategorin och han var tillgänglig, säger Lotta Lovén.

Roland Nordqvist själv tar inte sin medverkan så allvarligt:
– Jag har en liten statistroll, men det är roligt att bli ihågkommen, säger han.

I dag jobbar han som valcoach åt Centerpartiet i Uppsala län, men tar gärna fler reklamfilmsroller.
– Det var roligt, så jag fortsätter gärna, säger han.

I de nya avsnitten av Swedbanks ”Någonstans i livet”-serie förekommer även Ing-Marie Carlsson som Måns mamma och Hassan Birjany som hennes nya kärlek. Måns spelas av Sebastian Ylvenius. Enligt Lotta Lovén kommer komikern Björn Gustafsson att göra ett inhopp. Manus är som tidigare skrivet av Anders Tempelman. Producent är Johan Hedman och Alain Darborg regisserar.

Swedbank ser tv-satsningen som ett effektivt och trevligt sätt att prata med kunderna.
– Det är väldigt kostnadseffektivt. Vi försöker komma bort från traditionella reklamkampanjer när det gäller att kommunicera med våra kunder, säger Lotta Lovén.

Hon ser de existerande kunderna är den bästa kanalen att nå nya kunder.
– Om våra kunder tycker att detta är bra sprider de det till sina vänner via Facebook och Twitter.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

TeliapappanSwedbank

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.