Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför har branschen fått det svårare

Publicerad: 14 november 2013, 10:18

Jeff Goodby

Jeff Goodby, som ligger bakom Goodby Silverstein & Partners, har tagit sig en rejäl funderare över varför det blir allt svårare att få kampanjer att leva länge. Han tror sig ha funnit svaret hos den ”Gigantiska mänskliga hjärnan” i en digital era.


Ämnen i artikeln:

Goodby Silverstein & Partners

Jeff Goodby har skrivit i Adweek om vart reklambranschen håller på att ta vägen.

Han  berättar bland annat om att han brukade utföra sitt Taxi Cab Test, TCB,  förr i tiden,

Enkelt förklarat går detta ut på att mäta om reklamen har  tagit sig in i populärkulturen.
”När jag berättade för en  taxi-chaufför att jag jobbar i reklambranschen fick jag frågan från  honom eller henne vilka kampanjer jag jobbar med. Det kändes bra när de  kände till åtminstone två eller tre av dem.” skriver Jeff Goodby.

Han berättar att han passade på att genomföra sitt gamla test på en hipp taxichaufför nyligen.

Jeff Goodby rabblade upp en lista med Cannes-vinnare – taxichauffören kände endast till en tv-kampanj från Heineken.

Jeff  Goodby har försökt finna att svaret på vad den minskade kännedomen egentligen  kan bero på.  

Han ser förklaringen i att den moderna ”Gigantiska  Mänskliga Hjärnan” spottar ur sig så mycket varje sekund för att sedan  distribuera det med ljusets hastighet.

”Människor brukade ha 5 till 10 vänner. Nu har vi hundratals. Favoritband? Vi brukade ha en handfull. Nu har vi dussintals.”

Han menar att utvecklingen får stora konsekvenser för reklamfolket.

Det  vill säga oddsen för att skapa en kampanj som håller under flera år  krymper hela tiden. Jeff Goodby ser också bevis på detta i form av allt  färre kampanjer vinner i Cannes under flera år på raken och om en  kampanj ändå gör det så skiljer sig varianterna rejält åt från år till  år, resonerar han.

Han anser att dagens reklamfolk måste lyfta blicken och intressera sig för så gott allting och lära sig om allting.  

En reklamare måste också arbeta med 5-10 projekt parallellt lika snabbt som man tidigare gjorde med ett enda projekt.

”Slå till snabbt. Lyckas eller misslyckas snabbt. Ta lärdom. Gå vidare”, skriver Jeff Goodby.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.