Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför har Rosa Bandet lyckats

Publicerad: 11 oktober 2012, 12:47

Ulrika Svensson.

Foto: Melker Dahlstrand

Få andra välgörenhetskampanjer är lika kända som Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj som just nu pågår under hela oktober. I år firar man tio år. – Det handlar väldigt mycket om att ständigt förnya kampanjen, säger Cancerfondens marknadschef Ulrika Svensson.


Ämnen i artikeln:

CancerfondenRosa Bandet

Cancerfonden och Rosa Bandet kampanjar för tionde året i rad under oktober månad för samla in pengar till kampen mot bröstcancer.

– Rosa Bandet betyder jättemycket för Cancerfonden då vi har drivit  denna kampanj i tio år. Den har stärkt Cancerfondens varumärke och  kännedomen av Rosa Bandet är nästan 100 procent och kopplingen till  bröstcancer är mycket stark, säger Ulrika Svensson, marknadschef för Cancerfonden.,

– Varumärket står för kvinnokraft, hopp och överlevnad. Det står för  väldigt mycket positivt och det försöker vi även göra med kampanjen.

2003 när man startade var man bara en insamlingsgala. Med åren har man  succesivt byggt på med sponsorer, pr-arbete, ambassadörer, event och i  år med tv-serien "Du får mig att känna" på TV3 som leder upp till den  årliga insamlingsgalan.

– Det handlar väldigt mycket om att ständigt förnya kampanjen. Som till  exempel att vi sedan 2006 har en ny design på själva bandet varje år  vilket har gett lite av en Majblomme-effekt.

Hur viktigt är Rosa Bandet för Cancerfondens varumärke?
– Rosa Bandet är viktigt då vi uppmärksammas och syns på ett positivt sätt vilket stärker varumärket.

Ulrika Svensson listar fem saker som har lett till framgångarna. En är  att bröstcancer berör väldigt många då 1 av 9 kvinnor drabbas. En annan  att det är en internationell och välkänd kampanj.

– Även att vi ser ett väldigt stort engagemang hos privatpersoner,  organisationer och företag, vilket jag bland annat tror beror på att  kvinnor är bra på att organisera sig kring olika frågor och dela med sig  av sina erfarenheter. Samt att vi ständigt förnyar oss och att det är  enkelt att bidra till exempel genom att köpa ett rosa band eller ringa  in på galan.

Hur ska ni fortsätta förnya er?
– Vi gör en noggrann utvärdering varje år där vi ser på mål och resultat  och vad vi har lärt oss. Den utvärderingen har vi inte gjort ännu då vi  är mitt inne i årets kampanj. Men fokus ligger på att fortsätta förnya  oss och uppmärksamma bröstcancerfrågan i oktober.

Finns det en risk att Rosa Bandets stora popularitet överskuggar ert andra arbete på Cancerfonden?
– Från och med i år jobbar vi med en kampanj där fokus ligger på cancerfrågan i stort. Vi har också en utdelningsprocess där vi inte öronmärker pengar, utan där de som har de mest högkvalitativa forskningsprojekten får pengar. Vi jobbar brett med alla cancerformer året runt, säger Ulrika Svensson.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

CancerfondenRosa Bandet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.