Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Därför kan ett förbud mot retuschering i traditionell reklam sakna betydelse

Publicerad: 14 Januari 2020, 14:01

Reglering av utomhusreklam kan vara vara betydelselös när majoriteten av den reklam som unga i dag exponeras för finns i mobilen.

Foto: Getty Images

Norges förbud mot retuscherad utomhusreklam kan vara verkningslöst vad gäller skeva skönhetsideal och kroppshets. Det tror forskare till en ny studie i vilken ungdomar uppger att de inte ser utomhusreklamen – för att de tittar ned i mobilen.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamSociala medierSifo

Förra året införde flera städer i Norge, däribland Oslo, ett förbud mot retuscherade reklambilder på kommunens reklamplatser med syftet att motverka kroppshets och skeva skönhetsideal. Det innebär att annonser som syns på reklamplakat och i kollektivtrafiken inte får ge ”ge en falsk bild av modellers utseende”.

Nu säger forskare som SVT Nyheter har pratat med att det norska retuscheringsförbudet kan vara verkningslöst. På Konsumtionsforskningsinstitutet Sifo i Oslo har det gjorts flera studier om ungas förhållande till reklam, där den senaste visar att norska ungdomar själva upplever att reklam med traditionella könsroller som riktas mot dem bidrar till kroppspress. Studien har undersökt annonser i sociala medier och visar att ungdomar önskar sig en tydlig märkning av den retuscherade reklam de möter där. 

Forskarna bakom studien tror däremot inte att förbudet mot retuschering av utomhusreklam gör ungdomar mindre kroppsmedvetna, eftersom det är i sociala medier de möter reklam i störst utsträckning. Enligt studien uppger de unga att de inte ser utomhusreklamen, eftersom de tittar ned i mobilen. 

LÄS MER: ”Norska politiker vill förbjuda reklam för skönhetsingrepp”

I Trondheim, där det finns en liknande reglering av retuschering som i Oslo, har Stortinget röstat igenom ett förslag om en nationell märkning av all retuscherad norsk reklam, som även inkluderar digital. Enligt SVT väntar en lagändring som ska göra ett sådant förbud möjligt. Varken det förbudet eller förbudet mot retuscherad utomhusreklam skulle dock ha effekt på utländska annonser. 

– Unga lever i dag på en global marknadsplats. Retuscheringsförbuden är ett steg i rätt riktning – kroppspress är ett stort problem och har debatterats länge i Norge, unga tänker mycket på det. Ett förbud kan fungera som en fingervisning, och säga att retuschering inte är bra. Men om det fungerar i praktiken vet vi inte, säger Kamilla Knutsen Steines, medförfattare till studien, till SVT Nyheter. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.