Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför kommer inte Volvos Grand Prix-vinnare till Sverige

Publicerad: 27 Augusti 2015, 07:28

"Life Paint" vann dubbla Grand Prix under Cannes Lions. Greys Londons kampanj går upp på 25 marknader, men inte i Sverige. Volvo Cars marknadskommunikationschef Per Carleö förklarar varför.


Ämnen i artikeln:

Grey LondonReklamkampanjReklambranschenVolvo CarsForsman & BodenforsPer Carleö

Den osynliga sprayfärgen som gjorde cyklister självlysande i mörker hade en lyckad lansering i våras och blev viral. Under sommarens Cannes Lions vann Grey i Storbritannien två Grand Prix, i kategorierna Promo Activation och Design. I somras tappade byrån kunden till AKQA.

Efter Storbritannien går "Life Paint" upp i Brasilien, USA, Kina, Japan och en rad europeiska länder. Men inte i Sverige där Forsman & Bodenfors har suttit på Volvo-kontot sedan länge.

– Internationellt har man valt vissa marknader för kampanjen. I Sverige har vi många andra lanseringar på gång. Det gäller dels XC90 och V60 Cross Country, men vi har också flera andra aktiviteter på gång. Då räcker medieutrymmet helt enkelt inte till, säger Per Carleö, marknadskommunikationschef på Volvo till Resumé.

Så det handlar inte om att det är Grey i London, som tappat uppdraget, och inte Forsman & Bodenfors som står för idén?
– De har uppdraget att skapa kampanjer för den svenska marknaden. Men det utesluter inte utländska kampanjer från att komma till Sverige, så länge de inte konkurrerar om utrymmet. En bra idé är en bra idé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.