Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför köper NOA upp Nansen

Publicerad: 7 December 2015, 10:50

Michael Jäderlind och Thomas Høgebøl.

The North Alliance (NOA) köper digitalbyrån Nansen för att få in en fot i USA. Dessutom vill de stärka sin ställning i Norden. – Nansen har stått på vår önskelista länge, säger vd Thomas Høgebøl.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølThe North AllianceDigitala byråerNansen

Igår blev NOA:s köp av Nansen offentligt. Byrån, med drygt 100 anställda varav knappt hälften i USA, blir en viktig pusselbit för det nordiska nätverket.
– Vi har sedan starten tyckt att de passar in i NOA på ett bra sätt, och vi har hållit en regelbunden dialog. Men det var innan sommaren som det blev konkret, och sedan har det gått snabbt under fjärde kvartalet, säger Thomas Høgebøl.

Han vill inte berätta hur mycket de betalar för Nansen. Men köpeskillingen består av en del kontanter och en del aktier i NOA. Totalt är det sex nyckelpersoner på byrån som köper in sig i nätverket. Det gör däremot inte de tidigare delägarna Erik Lidsheim och Mattias Svensson som i dag driver byråerna Söderhavet och Äventyret.

I det senaste bokslutet för det brutna räkenskapsåret 2014/2015 (till och med april) omsatte Nansen Group 108 (82) miljoner kronor. Rörelseresultatet landade på 7,5 miljoner kronor, vilket är en rejäl ökning jämfört med 737 000 året innan. En stor del av tillväxten kommer från kontoren i Chicago och New York, medan den brittiska byrån nu avvecklas.

För att kunna bli ännu större såg de behovet att gå samman med en större aktör.
– Vi gjorde ett gediget styrelsearbete för något år sedan där vi såg över vilken typ av erbjudande vi vill ha, och hur vi skulle kunna fortsätta växa. NOA var definitivt ett starkt alternativ. Vi kunde inte bygga upp det här organiskt, så det var helt naturligt, säger byrå-vd:n Michael Jäderlind.

Tanken är att Nansen ska komplettera NOA:s digitalbyrå Making Waves.
– Making Waves är 200 personer i Norge och har ett utvecklingskontor i Krakow, men i Stockholm är det bara fem personer. Dessutom finns det inga kundkrockar. Därför kompletterar Nansen vårt erbjudande, säger Thomas Høgebøl.

Med förvärvet etablerar nätverket närvaro i USA där det finns stora förhoppningar om att växa ytterligare.
– Genom att gå ihop med NOA kan vi växa ännu snabbare och skala upp leveranskapaciteten. Dessutom kan vi få ut byråerna som ligger nära oss erbjudandemässigt, som Great Works och Round & Round, säger Michael Jäderlind.

– Det viktigaste är att få in den nordiska kulturen och att blanda den med den amerikanska på ett bra sätt. Svensk design och kommunikation står högt i kurs i USA, men det är inte många nordiska byråer som har lyckats etablera sig där på egen hand. Det har dock Nansen gjort, och det är en bra grund för oss att börja bygga ifrån, menar Thomas Høgebøl.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.