Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför kraschade Farfar

Publicerad: 9 april 2010, 06:47

Igår kom beskedet från ägaren Aegis. Den framgångsrika byrån Farfar kommer att avvecklas. Detta efter att de två grundarna Matias Palm-Jensen och en rad andra nyckelpersoner lämnat byrån.


Ämnen i artikeln:

Farfar

Matias Palm Jensen och Nicke Bergström i samband med att byrån vann sitt andra Grand Prix i Cannes Lions. Foto: Erik Esbjörnsson

Enligt uppgifter till Resume.se så är det ägaren Isobar som ägs av mediebyråjätten Aegis ovilja att utveckla byrån som blev dess fall. Redan i somras fattades beslutet som ledde till nedläggningen. Då ska nämligen Isobar ha gjort klart för Farfar att de ser byrån främst som ett produktionsbolag. En syn som går på tvärs med ledningen som har haft som ambition att kombinera den höga kreativiteten med strategi och därmed ta sig längre upp i näringskedjan.

Farfar-grundaren och tillika fd Webdirector, Anders Gustavsson, menar att Aegis endast köpte Farfar att stärka sin ställning inom digitala området:
–  Personligen tycker jag att Aegis kapitaliserade på vårt varumärke. Man hade inget intresse av att göra något stort med Farfar, säger han.

Han menar att Farfar-representanter ofta blev inbjudna att hålla föreläsningar samt skickades kors och tvärs för att delta i globala digital pitchar:
– Då man inleder ett nätverkssamarbete är det vanligt att det visar sig att det inte utvecklas som man har tänkt sig. Särskilt om man har varit med från start och grundat företaget, vilket ju gäller i mitt fall, säger Anders Gustavsson.

Han menar att det kan skilja sig väsentligt åt från ett nätverk till ett annat hur mycket hjälp man får att etablera sig i ett annat land, det vill säga vad gäller kontakter med mera samt vilken frihet det finns att jobba med de kunder som man vill.

När det gäller Aegis var det ändå positivt att Farfar fick verka självständigt, den stora nackdelen bestod i att Farfar varken fick ekonomiska hjälpmedel eller annat stöd för en internationell expansion.
– Jag kan konstatera att nätverksfördelarna inte på något vis blev så som vi hade hoppats, säger Anders Gustavsson.

Han menar att Farfar kunde ha blivit något mycket större om nätverket hade skjutit till tillräckligt expansionskapital.
Men Aegis lyssnade inte:
– Vi föreslog en rad åtgärder, men vi märkte snabbt att nätverket var mer intresserat av att oss ha med oss på digitala pitchar och liknande.  Ytterst handlar det ju ändå om man vill skapa en penningmaskin eller ett företag för att etablera sig på nya marknader. Här valde Aegis det sistnämnda, säger Anders Gustavsson.

Anders Gustavsson slutade på Farfar för två år sedan. Idag jobbar han på Agency Republic i London.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Farfar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.