Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför lämnar han Volkswagen

Publicerad: 16 mars 2012, 12:41

Niclas Runberg.

Foto: Björn Elgstrand.

Volkswagens marknadschef i Sverige, Niclas Runberg, börjar som marknadschef för husvagns- och husbilsföretaget Solifer Polar den 2 april. Nu talar han ut om jobbytet. – Jag har varit med om en kul resa där Volkswagen har gått från en 7,9-procentig marknadsandel till 14,3 procent i Sverige. Men jag är en entreprenörstyp i själen och därför vill jag pröva en ny utmaning, säger han.


Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Niclas Runberg har jobbat på Volkswagen i Sverige sedan 2004.

Han var försäljningschef fram till augusti 2010, sedan hade han en kort sejour som marknadschef på Grönklitt, därefter var han försäljningschef för Volkswagen Finans mellan december 2010-maj 2011 och efter det övergick han till en roll som marknadschef för Volkswagen i Sverige.

Men nu väljer han alltså att lämna Volkswagen för att i stället bli marknadschef för husvagns- och husbilsföretaget Solifer Polar. Och det är framförallt nya utmaningar som lockar:

– Volkswagen har varit en kul resa där vi har satt ett antal milstolpar, men jag är mer av en entreprenörstyp än en administratör. Solifer Polar känns som en spännande utmaning. Inte minst för att bolaget har ett helt svenskt ägande sedan årsskiftet, säger Niclas Runberg.

Polar har köpt ut finska Solifer från bolaget, men företagsnamnet behålls intakt.  Det beror bland annat på att Solifer är en av produktlinjerna inom Solifer Polar.

Finns det något missnöje bakom ditt beslut att lämna Volkswagen?
– Nej, verkligen inte. Jag är en Volkswagen-människa in i själen. Men min far ägde en båtfabrik en gång i tiden så jag är uppfostrad i sann entreprenörsanda, säger Niclas Runberg.

Så resan med Volkswagen känns avklarad med andra ord?
– Volkswagens resa i Sverige är långtifrån över. Det är ett växande och starkt varumärke och jag räknar med att man blir nummer ett i Sverige inom en inte alltför avlägsen framtid, säger Niclas Runberg.

Han tycker att den allra viktigaste erfarenheten han har fått från sin tid med Volkswagen är hur viktigt det är med själva varumärke och att man har ett starkt återförsäljarnät som är knutet till detsamma. Hans förhoppning är nu att också ytterligare kunna stärka varumärket Solifer Polar.

En av de stora utmaningarna är att stärka synen på husvagnen och husbilen som ett attraktivt semesteralternativ. Här hoppas han exempelvis kunna nå ut till personer som gillar en aktiv livsstil som exempelvis längdskidåkning, men det är än så länge hans egen personliga uppfattning:

– För 5-6 år sedan handlade längdskidåkning mycket om att åka runt i sakta mak med snoriga barn, men nu ser vi en kraftig hälsotrend där spåren är välfyllda. Så för oss handlar det om att haka på trenden och göra camping lite fräschare och lite roligare, säger Niclas Runberg.

Volkswagen använder DDB, medan Solifer Polar har använt olika mindre byråer.

Niclas Runberg tillträder den 2 april och han räknar direkt med att göra en översyn av företagets befintliga samarbeten.

Men DDB ligger bra till eller?
– De har varit duktiga för Volkswagen, men är nog lite för stora för Solifer Polar, säger Niclas Runberg.

Ytterst handlar det om att skapa rätt associationer till varumärket. Det vill säga att camping innebär en aktiv livsstil där man exempelvis kan bo nära fjällen i samband med sin vintersemester

Niclas Runberg lever också som han lär i den bemärkelsen att han köpte husvagn år 2010:

– Den har väl mest stått på gården än så länge, men nu får jag anledning att utnyttja den desto mer, säger han.

Han har pendlat från Mora till Stockholm under hela Volkswagen-tiden och i och med att Solifer Polar har kontor i både Dorotea och Haninge så lär det bli så även framöver.

Han kör en Volkswagen Touareg och han har precis köpt en ny sådan modell:

– Min bil måste kunna dra om man säger så, säger Niclas Runberg.

”Macken” hade ett ganska speciellt inslag med det här om att man ska ha husvagn. Hur ser du på det?
– Overallerna är redan beställda. Det blir Adidas-overaller med tre ränder, säger Niclas Runberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.