Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Därför lyckas vi svenskar globalt”

Publicerad: 2 december 2014, 15:07

Calle Sjönell på Eurobest.

I dag håller Lowe Brindfors nya cd Calle Sjönell föredrag på Eurobest. Ämnet: därför är svenskar så framgångsrika inom reklam. För Resumé berättar han om sina efterforskningar


Ämnen i artikeln:

EurobestEurobest 2014Calle Sjönell

Efter åtta år i USA återvände Calle Sjönell nyligen hem till Sverige. När han fick frågan om att komma till Eurobest i Helsingfors och berätta om varför svenskar har lyckats så väl internationellt började han sätta sig in i frågeställningen på allvar.

Den första spaningen är att vi genom historien har haft fler prominenta figurer på den globala scenen än andra länder av motsvarande storlek. Särskilt inom politiken.
– Svenskar har varit väldigt kända genom tiderna, trots att vi är ett litet land. Vi har många exempel på personer som har agerat på den internationella politiska arenan och löst komplexa uppdrag. Som neutralt land får man ofta många diplomatiska uppdrag. Man tillhör inte någon sida. Därför har svenskar ett rykte som sig att vara en diplomatisk röst som kan lösa svåra internationella problem, säger han.

Vår neutralitet har också lagt grunden till vår kreativa framgång.  
– Vår ekonomi blev inte förstörd av kriget. Därför kunde våra företag växa sig starka, och därigenom skapa en stark reklammarknad. Sedan drog sakta men säkert det kreativa undret igång, med Ikea och H&M, som skapat internationell kreativitet i närliggande branscher till reklam, som mode och inredning.

Lägg därtill att vi fick reklamutbildningar redan på 1940-talet, ett väl utbyggt bredband före de flesta andra länder, och ett stort mått av utflyttning bland våra talanger, så har du grunden.
– Det har varit otroligt kul att sätta sig in i den svenska reklamhistorien, men också hur förutsättningarna i Sverige har sett ut, säger Calle Sjönell.

Finns det någon lärdom till andra länder?
– Jag skulle se till att bli väldigt duktiga på att tala engelska. Reklam handlar om att förklara väldigt nyanserade uttryck för kunder och andra på byrån. Då måste man vara duktiug på språket. Sedan måste man som kreatör se till att ha en portfolio med jobb som är lätta att förstå utomlands. Lokalt betingad reklam har supersvårt att få uppskattning utomlands. ICA-filmerna ör fantastiska, men vinner inga internationella priser eftersom de inte förstår storheten och humorn.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.