Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför marknadsförs Guldägget med effekt

Publicerad: 4 Mars 2019, 13:23

Sedan Komm för två år sedan drog sig ur 100-wattaren har man stärkt det egna fokuset på reklamens effektivitet, så även i årets Guldäggskampanj. "Det viktigaste vi har för att bevisa vår bransch värde" säger Linda Nilsson, tf. vd på Komm.


Ämnen i artikeln:

KommLinda NilssonReklamAbby Priest

När den årliga Guldäggskampanjen lanseras brukar det leda till debatt i branschen, vilka signaler är det branschorganisationen Komm vill skicka ut, varför då och är det bra eller dåligt?

De senaste åren har Komm i Guldäggskampanjerna pratat om reklamtrötthet, kreativ reklam som differentieringsverktyg och lyft frågan om skiljelinjerna mellan konst och reklam.

Årets Guldäggskampanj är framtagen av Abby Priest. Byråvalet sker inte genom någon standardiserad pitchprocess utan Komm väljer istället en byrå som det senaste året haft framskjutna placeringar i  tävlingar och på olika sätt tagit plats.

– I år valde vi Abby Priest som står med benen i flera olika discipliner och har, trots att de är relativt små, prisats både på hemmaplan och utomlands, säger Linda Nilsson, tf. vd på Komm och tävlingsansvarig för Guldägget.

I år ligger fokus på effektivitetsfrågan, en fråga som Komm den senaste tiden tagit ett tydligare grepp om. Branschorganisationen har bland annat tillsatt en effektkommitté som för en dryg månad sedan lanserade åtta principet för effektiv kommunikation. I en debattartikel här på Resumé menade kommitén att effekt handlade om reklamens existensberättigande.

Att stärka fokuset på kreativitet är ett beslut Komms styrelse tagit efter att branschorganisationen för två år sedan hoppade av effekttävlingen 100-wattaren. Att man i en tävling som är tänkt att prisa kreativitet väljer att marknadsföra sig genom att lyfta fram effekten ser Linda Nilsson inte som någon motsättning.

– Vi vill få branschen att se att kreativitet är centralt för affärerna. De siffror och den statistik som lyfts fram i kampanjen har nog en hel del redan koll på, men skadar inte att påminna, säger Linda Nilsson.

Linda Nilsson berättar vidare att Komm de senaste månaderna haft fem fullsatta seminarier på temat effekt. Under våren kommer man att fortsätta seminarieturnén runtom i landet.

– Även om effektivitet inte alltid varit en tydlig parameter man mätt i kreativitetstävlingar ser vi att de kampanjer som vinner även är de som levererat resultat. Vad vi gör nu är att belysa ett samband mellan kreativitet och effektivitet som alltid funnits, men som man först nu börjat uppskatta vikten av att mäta.

Den rörliga enheten av Guldäggskampanjen är framtagen av produktionsbolaget Nada Film.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.