Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför nobbade Åkestam Cannes

Publicerad: 24 juni 2013, 13:21

Göran Åkestam.

Med sju lejon var Åkestam Holst den mesta svenska vinnaren under Cannes Lions 2013. Men byrån hade få representanter på plats och prioriterade i stället SXSW i Austin tidigare i år.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamÅkestam HolstCannes Lions

Med 13 nomineringar och sju lejon var Åkestam Holst den mest prisade svenska byrån under rekammekkat Cannes Lions. Byråns vd Göran Åkestam reste inte ner till Rivieran utan prioriterade verksamheten på hemmaplan liksom sina medarbetare.

– Vi satsade på Austin och South by Southwest-festivalen i stället där vi hade ett stort gäng på plats. Så vi prioriterade bort Cannes i år, men hade representation i juryn och Fredrik Josefsson och Petra Seiler-Albrektson med i made@sweden-projektet.

Varför valde ni  SXSW före Cannes i år?
– Vi var helt enkelt nyfikna på SXSW. Det är en festival som handlar mycket om det nya, i gränslandet mellan teknik, musik, spel och reklam. Dessutom är det en mycket mer avslappnad stämning har jag förstått, kanske bland annat därför att det inte ingår något tävlingsmoment som hetsar upp stämningen.

Göran Åkestam och medarbetarna på Åkestam Holst följde framgångarna från distans på kontoret i Stockholm.

– Det känns superkul. Det blev inga guldlejon den här gången, men samtidigt visar våra sju lejon på en bredd både bland kunder och kategorier vilket gör att det nästan känns bättre i år än de år vi vunnit guld.

Känns det ändå inte lite surt att missa Cannes när ni var så framgångsrika?
– Visst är det inspirerande att vara där, men det gäller främst seminarierna. Under själva prisutdelningen springer man runt och missar varandra när allt blir ganska hektiskt. Då är det bättre att dela glädjen tillsammans på byrån.

Om du ska summera Cannes Lions 2013. Vad är du mest nöjd med?
– Att vi toppade både antalet bidrag på shortlist och vann flest lejon av svenska reklambyråer. Våra vinster var bara för kommersiella uppdrag vilket känns extra bra, även om jag förstås har stor respekt även för mer samhällsnära kampanjer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.