Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför ratar reklamarna landsorten

Publicerad: 6 mars 2008, 12:41

Byråerna i landet kan inte konkurrera om branschens bästa kreatörer. Stockholm är enda alternativet. Det visar en magisteruppsats vid Mälardalens högskola.


Cisela Klahr och Joakim Forsberg har undersökt varför reklambranschen är Stockholmsfixerad.

Hur ska byråerna utanför storstäderna kunna locka till sig branschens ledande kreatörer?

Det har varit huvudfrågan i studenterna Joakim Forsbergs och Cisela Klahr magisteruppsats vid Internationella marknadsföringsprogrammet på Mälardalens högskola.

Undersökningen bygger på djupintervjuer och enkäter med tolv reklamare från nio byråer i Stockholm, med flera års erfarenhet från branschen. Reklamarna har bland annat rankat de faktorer som är viktigaste för dem i valet av arbetsplats.

Och den övergripande uppfattningen bland reklamarna i uppsatsen är att byråerna ute i landet inte kan erbjuda tillräckligt attraktiva alternativ för att man ska kunna tänka sig att flytta.

Undersökningen cementerar snarare bilden av att Stockholm som enda alternativet för den vill göra karriär som framgångsrik reklamare.
– Faktorer kopplade till arbetet och yrkesrollen var viktigare än faktorer knutna till arbetsplatsen i sig, kommenterar Joakim Forsberg resultatet. 

Och för den som vill göra karriär och jobba med meriterade reklamare är det viktigt att kunna byta arbetsplats relativt ofta. Den möjligheten finns nästan bara i storstadsregionerna.
Trivselfaktorn på jobbet var också underordnad i valet av arbetsplats.
– Något som förvånade oss var att skillnaden mellan kreatörer och strateger var så liten.
Reklamarna fick också rangordna faktorer som skulle kunna få dem att överväga en arbetsplats utanför Stockholm. Utmaning i arbetet, lön och professionell utveckling hamnade då i topp.
– Men lönen ansågs inte som viktig enbart för pengarnas skull, snarare var symbol- och marknadsvärdet i lönenivån viktigare.

– Möjlighet till delägarskap uppgavs också vara ett skäl till att gå ner något i lön, säger Joakim Forsberg.

Pia Grahn Brikell
, vd Sveriges reklamförbund, har kommenterar undersökningsresultatet:
– Resultatet stämmer inte riktigt överens med min bild av verkligheten. Jag känner till byråer runtom i landet, som inte alls har problem att attrahera de bästa talangerna.  Det är inte bara det geografiska läget som spelar in, säger hon.

Läs även: Man kan vara lika kreativ i Pajala som vid Stureplan!

Fakta: Detta kan få en reklamare att flytta

1. Utmaning i arbetet som helhet
2. Ekonomisk kompensation
3. Professionell utveckling
4. Arbetsuppgifter
5. Byråns vision och mål
6. Ansvar för egna arbetet

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.