Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför ser vi inte fler ICA-Jerry i svensk reklam

Publicerad: 21 Augusti 2015, 14:35

Mats "ICA-Jerry" Melin – ett undantag i svensk reklamfilm

I flera år har Mats "Ica-Jerry" Melin varit en del av livsmedelskedjans maratonsåpa. Men personer med funktionsnedsättningar syns väldigt sällan i svensk reklam. En ny undersökning kanske är något på spåret.


Ämnen i artikeln:

ICA-JerryICA

Organisationen FUB som jobbar för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning har tagit fram en undersökning som visar tio anledningar till varför funktionsnedsatta personer är underrepresenterade i svensk reklam. Studien som FUB:s projekt Störd och stolt tagit fram presenteras på DN Debatt i dag.

Sammanställningen som bygger på 600 intervjuer med svenska företag visar att många bolag är rädda att det ska se ut som att de utnyttjar någon. Många företag har mångfaldsarbeten för att inkludera underrepresenterade grupper i sin reklam. En policy som sällan innefattar personer med funktionsnedsättningar.

Med tanke på forskningen som visar att mångfald har positiva effekter för försäljningen tycker reklamforskaren Nina Åkestam att det är konstigt att inte fler företag satsar på att ha personer med funktionsnedsättningar i reklam.

– Det kan delvis bero på att det procentuellt är en mindre grupp i samhället än till exempel kvinnor, säger hon till Sveriges Radio.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ICA-JerryICA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.