Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför ska du inte bromsa nu

Publicerad: 28 Januari 2009, 12:19

Finanskrisen och lågkonjunkturen har lagt sig som en våt filt över näringslivet. Varslen duggar tätt. I det läget är det lätt att dra ner på reklamköpen. Men de som bromsar i krisen kommer att tappa, visar en rapport från Peter Granström, planing director på Holy Diver och Indikat.


Ämnen i artikeln:

BilreklamIndikatLågkonjunktur

Om du bromsar i lågkonjunktur kommer du att tappa i försäljning visar rapporten. På bilden är det rallyföraren Patrik Sandell som gasar. Foto: Peugeot.

I rapporten har man utgått från läget vid årskiftet 2002/2003. Då hade börsen rasat med 37 procent (ifjol tappade Stockholmsbörsen 42 procent). Reklaminvesteringarna minskade totalt sett. Även konjunkturtecknen pekade nedåt.

Inte oväntat valde 15 av de 21 mest reklamintensiva bilföretagen att minska sin annonsering. Bara sex märken gasade.

I rapporten framgår att de sju mest defensiva märkena dragit ner sina reklaminvesteringar med 27 procent. De mest offensiva ökade med 10 procent. Det fanns också en grupp som var neutrala, det vill säga låg kvar på ungefär samma investeringar som 2002.

Vilken taktik fungerade då bäst?
De defensiva märkena fick se reklamerinran minska med 8 procent och försäljningen minskade med 0,9 procent. De neutrala märkena ökade både reklamerinran och försäljningen. Offensiva märken fick inte oväntat den högsta ökningen av reklamerinran, medan försäljningen ökade lika mycket som hos de neutrala märkena.

”Idag har bilbranschen – förutom det finansiella läget – som bekant även klimat- och miljöfrågan att förhålla sig till, vilket kommer att innebära stora förändringar i marknadsandelar, beroende på hur aktörerna väljer att agera, investera och kommunicera.”, konstaterar Peter Granström i rapporten.

Data är hämtade från Indikats rapport Bilmarknadsföring 2001-2004 - Vinnande och förlorande strategier, med Peter Granström och Göran Swahn som författare.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.