Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Därför skrotade han Coops reklamkoncept

Publicerad: 6 Maj 2015, 10:23

Björn Larsson

Foto: Andreas Elgstrand

Med Björn Larsson som marknadsdirektör kommer Coop att minska sina investeringar i traditionell tv. Han berättar också varför han valde att släcka Forsman & Bodenfors tidigare reklamfilmskoncept. – Det var en lookalike till Ica och gav inte tillräcklig effekt för varumärket, säger Björn Larsson till Resumé.


Ämnen i artikeln:

CoopForsman & BodenforsBjörn Larsson

Björn Larsson rekryterades från Swedbank i höstas för att ge Coops marknadsföring en injektion. I går lanserades den nya filmen "Ekoeffekten" med familjen Palmgren, som är framtagen av Forsman & Bodenfors. Filmen där familjen testar ekologisk mat istället för vanlig kost går enbart på sociala medier och i Coops egna kanaler. Björn Larsson ser det som en del av Coops varumärkesstrategi.

– Vi talar inte i termer av koncept utan viralfilmen är snarare en del av en långsiktig strategi för hur vi ska göra framåt.  

Varför satsar ni på att göra en film enbart för nätet?
– Det är den kanal som passar bäst för budskapet. Coop vill driva opinion kring ekologisk mat då hållbarhet är en av våra grundpelare. Då var den virala lösningen mest lämpad den här gången.

I tre år använde Coop ett reklamfilmskoncept med utbudsreklam där kunderna stod i centrum. Björn Larsson berättar nu varför man valde att släcka konceptet den 2 april i år.
– Det var en lookalike till Ica och gav inte tillräcklig effekt för varumärket. Den bidrog till försäljningen, men speglade inte till vad Coop stod för i dag och ska stå för de kommande åren.

Med Björn Larsson som marknadsdirektör kommer Coop successivt att minska sina investeringar i traditionell tv.

– Vi måste fortsätta gå i tv eftersom vi har ett så pass stort behov av att få snabb räckvidd varje vecka. Vi kommer sannolikt att öka våra investeringar i rörlig bild totalt sett. Därmed inte sagt att traditionell tv kommer att öka. Jag tror att balansen mellan webb-tv och traditionell tv kommer att jämnas ut. I dag står tv för 65 procent och webb-tv för 35 procent. Frågor du mig nästa år är det inte osannolikt att balansen är 50-50.

– Traditionell tv tappar i räckvidd och då måste vi hitta andra kanaler för att nå vår kärnmålgrupp. Det är bara att vänja sig.  

I dagsläget använder sig Coop av effektdrivande produktreklam i riks-tv, men Björn Larsson säger att en ny typ av filmer är att vänta under hösten 2015.   

– Det är en del av strategin och det är för tidigt att säga hur vi kommer att utforma våra aktiviteter. Det säger jag inte för att det är hemligt på något sätt, men det är work in progress.

– Tiden där man snackar ihop ett reklamkoncept för att förmedla en enskild bild av ett företag är över för sedan länge. Mixen kommer att förändras, så har det alltid varit och det ser vi nu när det kommer till traditionell tv. Även om en tipping point inte har inträffat än.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev