Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför skrotas nya miljonloggan för Socialstyrelsen

Publicerad: 19 augusti 2013, 08:23

Socialstyrelsen beslutade sig för att göra om hela sin grafiska plattform, inklusive loggan, i början av 2012 och Identity Works fick uppdraget. Nu hamnar loggan i malpåse: – Socialstyrelsen har delats upp i två delar och vi har inte fått klart för oss vilket vårt nya kunskapsuppdrag blir. Då måste vi behålla vår gamla logotype, vilket jag ser som vår högsta symbol, säger Ulrika Lyth, kommunikationschef på Socialstyrelsen.


Ämnen i artikeln:

Identity Works

Socialstyrelsen har haft samma logotype sedan början av 1980-talet.

I  början av 2012 kunde Resumé berätta att Socialstyrelsen ville göra om  hela sin grafiska profil samt att Identity Works fick uppdraget.

Så här sade Ulrika Lyth, kommunikationschef på Socialstyrelsen:
”Socialstyrelsen  har haft sin logotype sedan början av 1980-talet och sedan dess har vi  bytt färg och typsnitt två gånger. Så det var hög tid att ta ett  helhetsgrepp.”

Grunduppdraget landade på cirka 650 000 kronor, men nu står det klart att slutnotan gick på cirka 1,5 miljoner kronor:
–  Det har aldrig handlat om logotypen, men det går inte att bara titta på  en del utan alla delar påverkar varandra. Vi ville ha en samlad grafisk  plattform och däri ingår ju också vår logotype, säger Ulrika Lyth.

Hon  menar att orsaken till att man nu ändå väljer att behålla sin gamla  logotype beror på att verkligheten förändrades dramatiskt i och med den  så kallade vård- och omsorgsutredningen.

Den ledde bland annat till  att Socialstyrelsen delades upp i två delar, varav den nya delen kallas  Inspektionen för vård och omsorg:
– Vi tyckte verkligen att förändring var ett utomordentligt tillfälle att introducera nya grafiska mallar, säger Ulrika Lyth.

Planerna  gick dock i stöpet i och med att Socialstyrelsen inte fick  besked om vilket kunskapsuppdrag som den nya myndigheten får, vilket man ännu inte har fått:
– Då går det ju att inte byta ut vår högsta symbol, det vill säga logotypen, säger Ulrika Lyth.

Hon  menar också att förändringarna ledde till att Socialstyrelsen fick göra  tilläggsbeställningar får återgå till sin gamla logotype i alla mallar,  vilket gjorde att kostnaderna mer än fördubblades:
– De fick 650 000  kronor av oss för att jobba med vårt grunduppdrag. Vi fick mycket för  det. Om vi ändrar vår beställning kan ju inte byrån jobba gratis åt oss.  Så det handlar inte bara om att byta färg på vår logga precis, säger  Ulrika Lyth.

Hur ser du på byråns insatser?
– Vi är väldigt nöjda. Byrån har verkligen levererat det som vi har bett om, säger Ulrika Lyth.

Så vi får leva med er klassiska logotype ett tag till med andra ord?
– Klassiskt betyder ändå att något fungerar över tid, säger Ulrika Lyth.

Identity Works vd, Bjarne Ottterdahl, beklagar att den nya loggan aldrig kommer till användning.
–  Vi gjorde ju ett arbete som vi delvis fick göra om på grund av att vi  fick en ny brief av kunden. Det är klart att jag tycker att det är  tråkigt både som medborgare och byrå, men det är ändå kunden som avgör  till syvende och sist, säger han.

Han vill inte berätta något om upplägget med den nya loggan:
–  Jag förstår verkligen att byrån tycker att det är tråkigt inte minst  med tanke på det fina jobb som de gjorde, men vi måste ju jobba i klang  med vår omvärld och det uppdrag vi har, säger Ulrika Lyth.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Identity Works

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.