Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför slutar Kanal 5 med barnreklam

Publicerad: 6 december 2007, 11:48

Kanal 5 slutar med samtliga barnprogram och ska också sluta sända reklam riktad till barn. – Barnreklam är omdebatterad men i första hand handlar det om att vi ändå inte kan hävda oss inom barnprogram, då ska vi inte hålla på med det, säger vd Jonas Sjögren till Resume.se.


Jonas Sjögren. Foto: Andreas Elgstrand

I ett pressmeddelande med högtidlig rubrik deklarerade i dag Kanal 5 att man ska sluta visa reklam riktad mot barn. Anledningen är inte att barnreklam är omdebatterad, utan att Kanal 5 inte är starka inom området.

– Redan för 12 månader sedan slutade vi köpa in barnprogram. De vi sänder låter vi gå klart, sedan är det slut. Det ligger inte i linje med våra övriga program och har varit en udda fågel. Nu finns dessutom renodlade barnkanaler och då har våra barnprogram inget existensberättigande, säger Kanal 5:s vd Jonas Sjögren till Resume.se.

Reklamen passar därmed inte heller in i kanalens profil.

– Självklart, barnreklam är omdebatterad men i första hand handlar det om att vi ändå inte kan hävda oss inom barnprogram, då ska vi inte hålla på med det. Men jag är för varje företags chans att marknadsföra sig.

Det här gör ni just innan julhandeln drar igång – är det rätt tidpunkt?
– När det gäller barnreklamen så sänds den fram till den 31 december, säger Jonas Sjögren.

Bland annonsörerna som i dag köper reklam riktad mot barn i Kanal 5 finns Lego.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.