Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför stängde Hasan & Partners ner i Sverige

Publicerad: 3 april 2017, 11:47

Eka Ruola, koncernchef på Hasan & Partners.

Den finska storbyrån Hasan & Partners försökte slå sig in på den svenska marknaden. Men sedan årsskiftet är verksamheten nedlagd. Äventyret kostade drygt 12 miljoner kronor i samlade förluster.


Ämnen i artikeln:

Perfect FoolsReklambyråerHasan & Partners

I början av 2014 köpte Hasan & Partners upp digitalbyrån Perfect Fools i Stockholm. I samma veva öppnade byrån, som är Finlands största, en filial i Sverige. Ambitionen var att bygga en stark svensk hub och byrån leddes från starten av vd:n Camilla Hahn Fortkord och kreatörerna Daniel Wall, Jakob Swedenborg och Peter Laurelli.

Affärerna tog inte någon större fart, och året därpå värvades OMD:s digitalchef Jonas Bäckström över för att ta vd-rollen.
– Hasan & Partners är ambitiösa och är kända för att göra bra jobb. Stockholmskontoret har redan åtstadkommit mycket på kort tid, och med teamet som finns på plats plus stödet från Hasan & Partners-gruppen kommer vi snabbt att växa vår inhemska och internationella affär, sa han i ett pressmeddelande.

Men framgångarna uteblev. Efter sommaren 2016 bestämde sig Hasan & Partners för att istället satsa helhjärtat på att expandera med Perfect Fools. Vid årsskiftet stängdes byrån ned och nyligen värvades kreatörsduon Daniel Wall och Jakob Swedenborg av CP+B, vilket Resumé rapporterade om.

Den färska bokslutet för 2016, som nyligen lämnades in till Bolagsverket, visar svart på vitt hur det svenska äventyret gick. Under de tre verksamhetsåren gick Hasan & Partners Stockholm med sammanlagt 12,4 miljoner kronor i förluster. Som mest omsatte byrån 5,3 miljoner kronor (2015) men gjorde samtidigt en rörelseförlust på 4,5 miljoner. I samband med avvecklingen köpte den finska byrån tillbaka de resterande 22,5 procenten av aktierna som tillhörde de lokala parterna. Som mest hade byrån 6 anställda.

Nu är planen att lägga fullt fokus på Perfect Fools som befinner sig på en resa från digital- till fullservicebyrå. 2016 lyckades de öka sin omsättning från 22 miljoner till 35 miljoner. Detta samtidigt som byrån vände från en rörelseförlust på 6 miljoner till en vinst på knappt 800 000.
– Ann Ystén och hennes team har gjort ett bra jobb. Förra augusti bestämde vi oss för att det inte fanns någon poäng med att ha två dörrar i Stockholm med samma erbjudande. Därför gick Hasan & Partners ihop med Perfect Fools. Det var fullt naturligt eftersom Perfect Fools växer med lönsamhet och är en etablerad spelare på marknaden, säger Hasan & Partners koncernchef Eka Ruola i en kommentar till Resumé.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.