Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför trendar Kakan, Trump och Grand Hôtel

Publicerad: 16 november 2016, 16:05

Kakan, Trump och Grand Hotel.

Foto: Montage

Varumärken är mer politiska än någonsin, vare sig de vill eller inte. Men företag kan lära sig att navigera i det politiska landskapet. Resumé Insikt Marknad skriver om den nya politiska varumärkestrenden.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktResumé Insikt Marknad

Tumultet runt Kakan Hermansson korta inspel som ambassadör för bilmärket Audi är ingen tillfällighet. Polariseringen i västvärlden har dragit in varumärken i det politiska spelet. Allt oftare tvingas de motvilligt ta ställning.

I USA bedriver konsumentkampanjer hetsjakt på företag som uttrycker sig positivt om Donald Trump. En chef på skolmärket New Balance uttrycket sig tidigare i veckan positivt om Trumps handelspolitik. Det ledde snabbt till en Twitterstorm där människor filmar när de eldar upp eller slänger sina New Balance i soptunnan. Situationen förvärrades ytterligare när skoföretaget hyllades av amerikanska nynazister.

Det engelska uttåget från EU visade på ett tydligt uppdelat Storbritannien. Där handlar det till stor del om en kulturfråga. Det visade inte minst en undersökning om de två sidornas favoritvarumärken som reklambyrån RKCR/Y&R har gjort. Inte helt oväntat gillar Brexit-anhängarna klassiska engelska varumärken som HP Sauce och te-märket PG Tips. De som vill vara kvar i EU gillar Instagram, Spotify och LinkedIn (listan toppas av BBC).

Det här är en utveckling som företag måste förhålla sig till, politiska motsättningar förväntas växa, och i dag finns strategier att luta sig mot för att undvika politiska fallgropar. Ta själv politisk ställning i marknadsföringen eller försök överbrygga de politiska motsättningarna, är de enklaste hållhakarna.

Läs mer om den nya politiska trenden i Resumé Insikt Marknad.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.