Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Därför valde Niclas Carlsson FLX

Publicerad: 10 Januari 2013, 12:59

Igår, onsdag, stod det klart att Jarowskijs tidigare vd Pontus Edgren och Lowe Brindfors före detta cd, Niclas Carlsson, går till Felix Herngrens produktionsbolag FLX. Niclas Carlsson ligger bakom stora reklamsuccér och nu berättar han varför han valde att lämna reklambranschen efter nära 20 år där.


Ämnen i artikeln:

Felix HerngrenNiclas CarlssonSolsidanFLXJarowskij

Niclas Carlsson förklarar att han än så länge har en ganska flytande  roll hos Felix Herngrens produktionsbolag, FLX, där Jarowskijs förre vd  Pontus Edgren har gått in som ny vd.

Han vet i alla fall att han ska arbeta med film, reklamfilm och tv.

Allt började egentligen med att  han skrev lite vitsar och liknande till TV4-programmet Time Out och  ExtraExtra.

Det var också i denna veva som han lärde känna Pontus Edgren  och senare Felix Herngren:
– Jag har alltid velat jobba med humor.  Jag skämtar hela tiden tvångsmässigt och nu kan jag bygga en ny karriär  på det, vilket är skitbra, säger Niclas Carlsson.

Han har bland annat tillbringat sex år på King och ligger bakom hela 120 ICA-avsnitt, bland annat de berömda Jerry-filmerna.

Han kom också på idén med Judit & Judit under sin tid på King ihop med ad:n Josephine Wallin.

Han  tycker att reklambranschen visserligen gav honom möjlighet att få jobba  med humor, men har under sista tiden känt allt starkare att något  fattas:
– Jag kände att jag ville jobba med humor fullt ut och inte  behöver vara så styrd av en uppdragsgivare, säger Niclas Carlsson.

Han  har också skrivit manus till två avsnitt för säsong 3 av Solsidan och  även regisserat ytterligare ett avsnitt– han har bland annat skrivit  avsnittet om klichémannen Kjelle:
– Jo, det stämmer att det var ett  ganska uppskattat avsnitt. Alla känner ju en Kjelle och har också lite  av en Kjelle i sig, säger Niclas Carlsson.

Han nämner exempelvis  klassiska exempel som att när man grillar är alltid glöden som allra  bäst när man har börjat äta samt att alltid någon måste påpeka just detta.

Jo, och om man använder bricketter blir det verkligen på det viset?
– Ja, då glöder det ju perfekt, säger Niclas Carlsson.

Du  en annan sak kring det här med humor och klichéer. En kliché är väl att  gå fram till en komiker och säga att denne ska säga något kul?
– Haha,  jo, jag förstår vad du menar med att det skulle kunna vara en  ytterligare kliché, men det är faktiskt verkligen något som komiker  hatar. Folk kommer fram till dem hela tiden och säger så. Om de inte  säger något roligt får de höra att de är tråkiga privat, säger Niclas  Carlsson.

Han tycker att något av allra det roligaste som har gjorts i  Solsidan är avsnittet där Mickan och Fredde bjuder hem den polska  städerskan och hennes man.

Du verkar ändå ha en fingertoppskänsla för vad som får folk att gå igång. Vad kommer det ifrån?
– Jag vet inte, men jag försöker som sagt vara rolig hela tiden. Och ibland blir det ju roligt också, säger Niclas Carlsson.

Han  kan inte i detta skede gå in på hur FLX ska utveckla sin  reklamproduktionsverksamhet, men hoppas att hans tidigare erfarenheter  från reklambranschen starkt ska kunna bidra till att utveckla  verksamheten på det området.

Han berättar också att FLX satsar stenhårt på att locka till sig de allra bästa kreatörerna. Just nu förs flera samtal:
– Vi  uppmuntrar alla som har en rolig idé på en tv-serie eller liknande att  höra av sig oavsett om man kommer från tv-branschen eller som jag  reklambranschen, säger Niclas Carlsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.