Reklam
Därför valde Nordea DDB
Publicerad: 12 maj 2010, 12:04
Idag stod det klart att Nordea väljer DDB och digitala byrån Creuna som nordisk reklambyråpartner närmaste tre åren. Fyra kriterier var avgörande och slutuppdraget gick ut på att komma med idéer kring hur Nordea kan värva nya förmånskunder.
KB
Karl-Johan Byttner
Reklamuppdraget för Nordea går till DDB och Creuna
DDB och Creuna. Detta visade sig vara den mest slagkraftiga byråkonstellationen då Nordeas stora byråpitch gick i mål. Övriga kombattanter var konstellationen Bates Y&R i Köpenhamn, Wunderman Y&R U Helsingfors, Batens United i Oslo och Stenström/Red Cell i Stockholm, konstellationen Robert Boisen & Likeminded i Danmark, Dynamo i Finland, Kitchen från Norge samt Jung von Matt och slutligen Waterswidgren/TBWA för samtliga nordiska länder:
– Vi har genomfört en ordentlig pitch och det var en sammantagen bedömning av en rad kriterier som fällde avgörandet. Så det känns jättekul att vi nu har fattat vårt beslut, säger Claes Tell, marknadsdirektör för Nordea-koncernen.
Nordea hade fyra kriterier: kreativt, strategiskt, förmåga att leverera på Norden-nivå och digitalt perspektiv. Men det räckte inte med nämnda kriterier, utan för att sålla agnarna från vetet fick byråerna på bankens shortlist en slutlig uppgift.
Denna gick ut på att leverera idéer kring hur Nordea kan värva nya medlemskunder.
– För oss är det viktigt att öka kännedomen om olika kundprogram. Ett exempel gäller vårt koncept kring förmånskunder. Här måste fler kunder få reda på att man som förmånskund får en personlig bankman. Villkoret är att man har 300 000 kronor och använder fem bankprodukter, säger Claes Tell.
Hur Nordeas mediemix ser ut framöver vet inte riktigt Claes Tell, utan mediebyrån PHD, står för inköpen. Klart är i alla fall att det blir ökat fokus på digitalt, alltifrån webbannonsering till olika digitala lösningar för att säkra kontakten med kunderna.
Vad egentligen DDB kläckte för idéer kring förmånskunder vill inte Claes Tell gå in på. Just valet av Creuna har han inga kommentarer kring:
– Vi känner inte byrån, utan det är DDB som har ingått samarbete med dem för att stärka sitt erbjudande, säger Claes Tell.
Under en övergångsperiod har WatersWidgren\TBWA varit lead-agency för Nordea efter att samarbetet med norska Try avslutats. Dessutom har byrån under flera års tid varit Sverige-byrå åt banken. Men företagets vd, Robert Schelin, som sedan länge känt till förutsättningarna med ny upphandling, är inte särskilt bekymrad:
– Vi kommer framförallt att sakna de många trevliga personerna inom Nordea, så det är bara att önska Nordea och DDB lycka till.
Att man inte nådde ända fram tror han först och främst beror på att WatersWidgren\TBWA inte på samma sätt som DDB kunde visa på samma starka representation i hela Norden då TBWA sedan tidigare jobbar med flera konkurrenter:
– Stark Norden-representation var inte ett avgörande kriterium, men ett viktigt sådant, säger Claes Tell.
En ytterligare bidragande orsak kan ha varit att Nordea har en helt ny marknadsledning som sitter i Finland:
– Ny ledning betyder tyvärr också allt för ofta att man väljer ny byrå, säger Robert Schelin.
WatersWidgren\TBWA är med sina fem år en relativt ung byrå i sammanhanget:
– Ett förlora en kund av Nordeas storlek innebär alltid ett motsvarande stort avbräck, men det går fortsatt mycket bra för oss och jag är övertygad om att våra allra bästa år ännu ligger framför för oss. Bara att lyfta på hatten för vad DDB lyckats skapa i Sverige under senaste åren, säger Robert Schelin.
Ansvarig byråvalskonsult för Nordea-upphandlingen har varit Hestbaek Consulting.