Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför vann Audi Guldägg – trots att filmen var fälld av RO

Publicerad: 21 april 2016, 12:48

Foto: Kampanjbild

Åkestam Holsts reklamfilm för Audi-appen är enligt Reklamombudsmannen vilseledande, eftersom den ger intryck av att Audin kan dra upp lastbilar ur snön. Här är förklaringen till att själva kampanjen ändå kunde vinna Guldägg.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenÅkestam HolstGuldägget 2016Audi

I en kort sekvens i mitten av reklamfilmen för Audis snöräddar-app ser man en Audi Quattro koppla en vajer till en stor nödställd lastbil som sitter fast i vägkanten. Det kan enligt Reklamombudsmannen ge konsumenten vilseledande intryck om att det är fullt möjligt för bilen att lyckas dra upp det större fordonet.

Den 25 februari fälldes därför reklamfilmen – dagen efter att Guldäggets jury avslutat sitt bedömningsarbete och beslutat att kampanjen, "Svenska snöräddare" skulle vinna Guldägg i kategorin Direkt och få Silverägg i Integrerat.

LÄS MER: Guld i Direkt för snöräddare

Maja Siösteen, projektledare och tävlingsansvarig för Guldägget, berättar att hon fram till i dag torsdag inte kände till domen. Men, tillägger hon, det finns en rad aspekter som gör att fällningen ändå inte hade påverkat juryns beslut.

– Först och främst blev den fälld efter att vi avslutat jurydagarna och tagit beslutet. Men oavsett så har inte reklamfilmen, med den specifika sekvensen som RO har bedömt, haft någon bäring för deras bedömning i kategorierna Direkt, Innovation och Integrerat. Eftersom reklamfilmen inte ens har varit inskickad har juryn inte haft detta som underlag utan en casefilm som förvisso innehöll delar ur reklamfilmen, men inte just den sekvens som bedömdes som vilseledande av RO.

Hade det gjort någon skillnad för juryn om filmen hade fällts innan beslutet togs?

– Det blir svårt att svara på den hypotetiska frågan eftersom det är en reklamfilm som blivit fälld. Och reklamfilmen som enhet tävlade inte. Men om vi hade känt till fällningen så hade juryn informerats. Juryn har ett kriterium som rör etik och omdöme och de hade sett över fällningen, men min uppfattning är att det inte hade påverkat i de kategorierna det här gäller, säger Maja Siösteen.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.