Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Därför vann Honesty Riksgälden

Publicerad: 30 maj 2012, 12:20

Det blev tillslut priset som fällde det slutgiltiga avgörandet i Riksgäldens upphandling. Honesty och Granath Euro RSCG fick exakt samma poäng, men de sistnämnda ville ha för mycket betalt. Det visar tilldelningsbeslutet som Resume.se har granskat.


Ämnen i artikeln:

RiksgäldenHonestyMcCann Stockholm

15 byråer inkom med ansökan om att få lämna anbud i Riksgäldens reklambyråupphandling. Dessa var Åkestam Holst, Jung von Matt, R/GA, INGO, Springtime/Futurniture, Honesty, Tempel (som ska läggas ned), SWE, McCann Stockholm, Granath Euro RSCG, BBDO Ehrenstråhle, Saatchi & Saatchi, TBWA, Blomquist och Forsman & Bodenfors.

Fem av byråerna uppfyllde inte kvalificeringskraven. Dessa var Åkestam Holst, Jung von Matt, R/GA, INGO och Springtime/Futurniture.

De resterande 10 fick möjligheten att lämna anbud. 6 av dem tog möjligheten: McCann Stockholm, Granath, Honesty, SWE, BBDO Ehrenstråhle och TBWA. Men de två sistnämnda lyckades inte uppfylla samtliga obligatoriska krav.

Riksgäldens upphandling var viktad på uppgift (30%), kompetens (30%), kvalitet (25%) och pris (15%). Av en maxsumma på 3.0 poäng fick Honesty 2.7, Granath 2.55, McCann Stockholm 2.28 och SWE 2.15. Honesty och Granath fick samma poäng på uppgift, kompetens och kvalitet. Men priset vägde över till Honestys fördel (0.15 poäng).

Riksgälden krävde att byråerna skulle uppge ett fast månatligt arvode baserat på deras specifikation. Inga andra kostnader fick tillkomma. Honesty begärde 490 000 kronor i månaden, medan Granath ville ha 644 000 kronor. McCann Stockholms pris var 510 000 kronor i månaden och SWE var billigast med 465 000 kronor.

Noterbart är också att Honesty i sitt anbud lyfter fram de tidigare McCann-medarbetarna Robert Nygren och Petrus Kukulski i sitt anbud. De båda har varit med om att ta fram Riksgäldens nuvarande manér "Gillar du att vinna, men hatar att förlora?".

Riksgäldens specifikation – detta ska göras:

• Producera två kampanjer för premieobligationer som kan innehålla: TV-reklam, Utomhusannonsering, Annonsering, Radio, Internet och Sociala medier, Mässor och Event, Butiksmateriel, Interninformation, Trycksaker och DR-utskick.

• Producera en huvudkampanj för Riksgäldsspar, där olika delar kan utvecklas tre till fyra gånger under året. En typisk kampanj för Riksgäldsspar kan innehålla, TV-reklam, Annonsering, Mässor och Event, Internet och Sociala medier, Interninformation, DR-utskick.

• Producera olika trycksaker som anmälan, villkor, produktfolder för respektive produkt och intresseanmälningsblanketter. • Producera bilaga/bilagor till årsbesked och annan utdata.

• Producera enstaka annonser vid enstaka tillfällen.

• Upprätta underlag till och ansvara för analys av olika marknads-undersökningar samt beställa dessa undersökningar efter överenskommelse.

• Löpande göra analysarbete och uppdateringar av kunskap om kunder och dess förändringar över tid.

• Utforma och vidareutveckla mässkoncept för presentation av Riksgäldens produkter på mässor två till tre gånger per år. En mässa för Riksgälden kan innehålla; trycksaker, roll-ups, DR-utskick och give-aways.

I arbetet ingår också:

• Övergripande ansvara för produktionen av Riksgäldens all externa kommunikation för avdelningen Privatmarknads produkter.

• Löpande underhålla och utveckla de strategier som tas fram för berörda produkter.

• Ansvara för helheten och att koordinera alla samarbetspartners i produktion för kampanjer i alla mediekanaler.

• Ansvara för strategisk och taktisk rådgivning i interna och externa webbrelaterade frågeställningar.

• Medverka vid möten av affärsutvecklande karaktär.

• Medverka vid interna möten, exempelvis för att diskutera framtida projekt eller presentera pågående eller genomförda projekt.

• I samband med varje enskild aktivitet ta emot brief och återkomma med motbrief och ha kontinuerliga avstämningsmöten under genomförande av aktiviteten.

• Löpande under året ha ett stående möte för avstämning och diskussion av marknadsföring och kampanjer/vecka, ett kommunikativt möte/månad, ett strategimöte/varannan månad och ett informationsmöte kommande aktiviteter/halvår.

Riksgäldens koncept "Dåliga förlorare”. 

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.