Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Datainspektionen granskar Icas reklam

Publicerad: 22 Oktober 2008, 08:14

För några veckor sedan började Ica skicka ut personliga erbjudanden till alla sina kortkunder. Erbjudandena var baserade på de varor som kunderna oftast handlar. Nu har Datainspektionen reagerat. Reklamen kan strida mot personuppgiftslagen.


Ica-butik. Foto: Ica

Enligt Dagens Nyheter har Datainspektionen tidigare sagt att kundanpassad reklam är okej så länge kunden har blivit ordentligt informerad innan och samtyckt. Men att Ica registrerar vilka kunder som köper vilka varor och sedan skräddarsyr erbjudanden utifrån det har fått Datainspektionen att reagera. Nu tvingas Ica gå igenom en ny prövning.

– Nu har Ica tagit ett nytt steg och då har vi bokat en tid för inspektion. Vi vill se om det har gått rätt till. Det är integritetsaspekten som är det intressanta för oss, säger Jonas Agnvall , jurist på datainspektionen, till DN.

Enligt Agnvall kan det finnas kunder som inte vill att resten av familjen ska veta vilka varor de oftast köper.

Ica testade systemet redan under sommaren i Östergötland. Då fick 75 000 hushåll med Ica-kort skräddarsydda ­erbjudanden. Erbjudandena har nu skickats ut till cirka två miljoner hushåll.

Inspektionen kommer äga rum den 4 november.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.