Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Datainspektionen granskar JCDecaux

Publicerad: 31 januari 2013, 11:45

Magnus Heljeberg, vd JC Decaux

En anställd vid reklamföretaget JC Decaux har lämnat in ett klagomål mot företaget till datainspektionen. Enligt handlingen ska JCDecaux ha infört ett system för GPS-positionering på samtliga serviceboxar. Nu ska DI granska i fall JCDecuax kränker de anställdas personliga integritet.


Ämnen i artikeln:

Datainspektionen

Under förra året införde JCDecuax GPS-positionering för samtliga servicebilar.  

Reklamföretagets motiv bakom beslutet ska vara att man vill optimera körrutterna via elektroniska körjournaler.

Men en av de anställda underkänner argumenten och menar att det handlar om en obehaglig övervakning av personalen.

I klagomålet till datainspektionen (DI) skriver den anställde:

"De anställda vågar inte säga något för att de är rädda att de ska bli av med sina arbeten då. Är det så det ska gå till i Sverige."

Nu har DI beslutat att inleda en tillsyn av reklamföretaget.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Datainspektionen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.